گردشگری ایران

غار کبوتر – مراغه

غار کبوتر – مراغه

کبوتر 436

غار هامپوئيل که در ميان مردم محلي به «غار کبوتر» نيز معروف است، در 15 کيلومتر جنوب شرقي مراغه و در حوالي روستاي «گشايش» واقع شده است

کبوتر 45798

.


اين غار در کمرگاه کوهي صخره‌اي، رو به جنوب قرار گرفته است و از بستر رودخانة «موردي چاي» حدود 1600 متر ارتفاع دارد. عرض دهانة غار 8 متر است و ارتفاع آن به 25 تا 40 متر است. طول و عرض ميدان اول غار تقريباً 40 در 60 متر است.

کبوتر 876

 در ابتداي ورود به غار، کتيبه‌اي به زبان روسي ديده مي‌شود که تاريخ آن مربوط به سال 1925 ميلادي است. اهميت غار کبوتر به خاطر وجود چاه‌هاي عميق و مخوفي است که به صورت تنوره‌هاي سنگي و تالارهاي بزرگ ديده مي‌شود.

کبوتر 4

اين غار بيش از غارهاي ديگر مورد توجه غارشناسان، محققان و کوهنورداني است که همه ساله براي بازديد از آن به اين منطقه سفر مي‌کنند.

کبوتر 8763


از دهانة غار که وارد مي‌شويم به محوطة وسيعي مي‌رسيم که در سقف آن دو حفرة جالب توجه وجود دارد. در قسمت شمال شرقي انتهاي ميدان اول، راهرويي بسيار تنگ وجود دارد که راه ورود به ميدان دوم است.

کبوتر

در ميدان دوم، چهار راهي وجود دارد که دو راه به ميدان اول، يکي به سمت داخل غار و راه بعدي که راهروي تنگي است به محوطة ديگري در جنوب شرقي غار باز مي‌شود

کبوتر 56

.


در سمت شمال و شمال شرقي ميدان دوم، چهار حفره و فرورفتگي گود به چشم مي‌خورد، که نشان دهندة وجود چهار حلقه چاه عميق است. همه ساله تغييرات زيادي در داخل غار اتفاق مي‌افتد.

کبوتر 78

 تغييرات عمدة ميان ميدان اول و دوم، از نظر زمين‌شناسي، پيدايش خاکستر است که گاهي تا قوزک پا و حتي تا زانو مي‌رسد. داخل چاه‌هاي متعدد غار، دو سفرة آب وجود دارد که يکي به علت ريزش از بين رفته، ولي در چاه ديگر آب وجود دارد و صداي جريان آن از بالا به گوش مي‌رسد

کبوتر 345

.


در اطراف چاه‌ها و ديواره‌ها و سقف ميدان دوم رسوبات آهکي و استالاکتيت، مناظر جالب توجه و زيبايي به وجود آورده است. هواي غار بسيار مرطوب است و در انتهاي آن به خصوص در کنار چاه سوم و چهارم هواي کافي وجود ندارد و براي رسيدن به کنار چاه‌هاي مزبور، بدون تجهيزات کافي مانند طناب، نورافکن، وسايل ايمني، کپسول هوا و راهنما غيرممکن است. در حال حاضر اين غار تحت مديريت و بهره‌برداري سازمان يافته نيست.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *