گردشگری ایران

مسجد سردار – ارومیه

مسجد سردار – ارومیه

سردار 1

این مسجد که بنام مسجد سردار  یا به زبان محلی ساعتلو (به دلیل داشتن ساعتی قدیمی در بالای مناره آن) نیز نامیده می شود در خیابان امام و در امتداد راسته غلام خان ارومیه قراردارد و از جمله بناهای تاریخی استان آذربایجان غربی محسوب می شود.

سردار

این مسجد در دوره قاجار توسط  عبدالصمدخان پدر  اقاخان – جد اعظم  عظیم السلطنه سردار – ساخته شد. وی در سال 1330ه.ق ساعت بزرگی را بالای ورودی آن نصب می کند. به همین دلیل به این مسجد ،مسجد  ساعتلو  نیز می گویند.

سردار 45


این مسجد از دو قسمت مجزا تشکیل شده است:

قسمت اصلی و مهم مسجد را شبستان بزرگ آن تشکیل می دهد. شبستان دارای طرحی مستطیل شکل به طول دوازده و به عرض هجده متر است.گنبد این شبستان بر روی دوازده ستون سنگی هشت ضلعی قرار دارد.

سر ستون های آن به شیوه مقرنس تراش داده شده و زیبایی خاصی به این مسجد بخشیده است.انتهای شبستان بزرگ ،شبستان کوچک قرار دارد که با یک ورودی به داخل شبستان اصلی راه دارد.ابعاد طول و عرض آن ده در دوازده متر است و از نظر شکل همانند شبستان بزرگ ، ولی ساده و بدون تز ئین است.

سردار 34

تمام مصالح به کار رفته در بنا- از دیوارهای طرفین تا قسمتهای طاق و پوشش سقف – همه از آجر های به ابعاد 20*22*5سانتیمتر است و با ملاط گچ و خاک شکل گرفته است. در انتهای شبستان بزرگ (قسمت غربی) که متصل به شبستان کوچک است.با تخته کوبی حدود یک فرش انداز را به صورت بالکن چوبی جهت استفاده بانوان در آورده اند.


از دیگر تزئینات می توان به کاشی های هفت رنگ با نقوش گل و بته به رنگ های زرد ،صورتی سفید و سبزاشاره کرد.محراب زیبای آن در داخل یکی از طاق نما های ضلع جنوب شبستان قرار دارد.این محراب با کاشی های هقت رنگ با زمینه زرد و رنگهای سفید . صورتی و قهو ه ای  آرایش شده و سوره مبارکه آیه الکرسی درداخل حاشیه های دور محراب دیده می شود

.تاریخ مرمت این مسجد به تاریخ 1330 ه.ق در گوشه محراب آمده است. در بالای قوس محراب در یک کادر مربع مستطیل اسامی الله، محمد ، علی، فاطمه، حسن و حسین نوشته شده است

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *