گردشگری ایران

موزه عکاسخانه – تهران

موزه عکاسخانه – تهران

 

عکاسخانه

 

موزه عکسخانه اولین موزه تخصصی کاربردی در ایران و خاورمیانه می‌باشد که برای فعالیت‌های عکسخانه در نظر گرفته شده است.

این موزه در اردیبهشت ماه ۱۳۷۴ در فضایی با مساحت ۲۵۰ مترمربع و با کوشش بهمن جلالی تأسیس گردید. از آنجا که «عکسخانه» عنوانی بوده است برای عکاسی‌های قدیم، به همین دلیل نام موزه عکاسی ایران با توجه به پیشینه آن «موزه عکسخانه شهر» انتخاب شده است.

 

عکاسخانه 3گ

 

این موزه دائمی دارای بخش‌های مختلفی است که به اقتضای شرایط فضایی موجود برای فعالیت‌های عکسخانه در نظر گرفته شده است.

یکی از بخش‌های این موزه دو نمایشگاه برای نمایش آثار مختلف در زمینه عکس و فیلم می‌باشد. در نمایشگاه شماره یک دوربین‌های قطع بزرگ از بدو اختراع تا سال ۱۹۰۰ میلادی و ابزار و ادوات مختلف عکاسی جهت ظهور و ثبوت عکس قرار دارد. این فضای نمایشگاهی محل برپایی نمایشگاه‌های موقت یا دوره‌ای موزه از جمله نمایشگاه‌های عکس از عکاسان معاصر و مجموعه‌داران خصوصی و همچنین نمایش عکس‌های قدیمی از آرشیو موزه می‌باشد. در نمایشگاه شماره دو دوربین‌های قطع متوسط و کوچک مربوط به سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۰ میلادی به نمایش گذاشته شده‌اند. علاوه بر این پروژکتورهای پخش اسلاید و چند دوربین فیلمبرداری نیز به چشم می‌خورد. همچنین یک نمونه استودیوی قدیمی نیز به زیبایی این گالری افزوده است.

 

عکاسخانه 56

 

در کتابخانه این موزه کتاب‌ها، مجلات و نشریات منتشر شده در حوزه عکاسی به زبان فارسی و انگلیسی نگهداری می‌شوند.

لابراتور چاپ عکس و ظهور فیلم نیز از دیگر بخش‌های این موزه است که همه روزه از ساعت ۹:۳۰ الی ۱۵:۳۰ (با هماهنگی قبلی) در اختیار دانشجویان و علاقمندان قرار می‌گیرد.

 

عکاسخانه 2

 

در موزه عکسخانه عکس‌های قدیمی برای شناساندن گوشه‌هایی از تاریخ تصویری ایران و نمایشگاه عکس‌های معاصر جهت معرفی عکاسان پیشکسوت و جدید برگزار می‌گردد.

 

عکاسخانه 1

 

موزه عکسخانه در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز قرار دارد و بازدید از آن در تمام روزهای هفته از ساعت ۹ الی ۱۳ و ۱۴ الی ۱۷ (جمعه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۶) امکان‌پذیر می‌باشد.

شماره تماس موزه عکسخانه ۸۸۸۴۸۹۹۳ (۰۲۱) می‌باشد.


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *