گردشگری ایران

کتيبه بکان جونقان

ک ج

اين کتيبه مربوط به دوران قاجاريه بوده و در تنگ سراب بکان واقع در شمال شهر جونقان در فاصله 50 کيلومتري شهرکرد کشف شده است. ابعاد اين کتيبه 52 × 103 سانتيمتر بصورت ايستاده و به خط نستعليق و در 15 سطر توسط فردي بنام اسدا… (آقا اسدا…) نوشته شده است.

متن کتيبه که در حدود 12 سال قبل از کتيبه مشروطيت پير غار در سال 1322 هـ . ق نوشته شده بيانگر اين واقعه تاريخي است که در سال نهم سلطنت مظفرالدين شاه ، خوانين بختياري جهت مصونيت از بيماري وبا همراه خانواده هاي خود در سراب بکان که دره اي ييلاقي و مرتفع بوده است مهاجرت نموده و بياد قربانيان اين بيماري و درماندگيهايي که براي آنها بوجود آمده دستور حک اين کتيبه را صادر مي نمايند.

متن کتيبه به شرح زير است :

هوالمعر

در سال نهم جلوس اعليحضرت مظفرالدين شاه قاجار خلدالله ملکه ناخوشي منحوس وبأ دراکثر نقاط ايران سرايت نمود و از طرف اصفهان سرايت به چهارمحال نمود. به اين تاريخ که اواسط ميزان و غره شعبان است در قرأ ميزدج و چهارمحال شيوع دارد جنابان اجل اکرم آقاي حاجي علي قلي خان امير تومان و حاجي خسروخان سالار ارفع بختياري مد ظلهما باعيال و اطفال مدت يکماه است از جونقان کوچ کرده در سراب بکان نشسته اند.
سنه 1322»

براساس اطلاعات کسب شده تاکنون توريست يا مسافري از اين تاريخ بازديد به عمل نياورده است و مثل کتيبه پير غار شهرت ندارد. جز اينکه در کتب تاريخي بعنوان يک اثر از آن ياد شده است. اما اين اثر تاريخي به دليل اينکه در نزديکي شهر جونقان واقع شده و از طرف ديگر نيز اين شهر در مسير جاده خوزستان- شهرکرد واقع شده لذا با اتخاذ تدابيري از سوي مراجع ذيربط ميتوان اين اثر تاريخي را بعنوان يک جاذبه جهانگردي تقويت کرده تا اينکه مسافران و ايرانگردان خوزستاني و جنوب کشور بتوانند از اين اثر تاريخي در کنار ديگر آثار تاريخي شهر جونقان (قلعه جونقان- طاقهاي سنگي جونقان) بهره ببرند.

ک ج 1

منبع: www.junaghan.ir

کتيبه بکان جونقان

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *