گردشگری ایران

آبشار بابا روزبهان،لالی

آبشار بابا روزبهان،لالی

بابا روزبهان6789

آبشارهای باباروزبهان در موقعیت جغرافیایی N3232 E4914 در استان خوزستان واقع است. در 40 کیلومتری ضلع شمالی شهرستان لالی از سمت جاده تراز و در آغوش کوهستان های زاگرس مکانی زیارتی وجود دارد که به اعتقاد مردم قدمگاه سلمان فارسی است .

بابا روزبهان99

در اطراف این مکان مقدس آبشارهای بسیار زیبایی از کوه های اطراف سرازیر می شود که طراوت و زیبایی خاصی به منطقه می بخشد. وجود درختان کلخنگ ، بن ، بلوط ، انگور و بادام کوهی در کوه های نزدیک آن بدون آنکه انسان در کاشت آن ها دخالت داشته باشد، زیبایی منطقه را دو صد چندان کرده است.

بابا روزبهان78

همه ساله در فصل بهار هزازان زائر از نقاط مختلف ایران به این منطقه سفر میکنند تا علاوه بر یک سفر زیارتی، از محیط زیبای منطقه نیز لذت ببرند. این آبشارها در دامنه کوه شیرکان قرار گرفته اند و برای دسترسی به آنها باید از تنگه ای تنگ و صخره ای عبور کرد.

 

بابا روزبهان67

شهرستان لالي كه ۱۴۰۰ كيلومتر مربع وسعت دارد و در شمال استان خوزستان است، در شرق و شمال شرقي به بخش انديكا و در جنوب و جنوب شرقي به بخش مركزي شهرستان مسجدسليمان محدود مي شود و نيز ازشمال غرب با بخش سردشت و دزفول و از غرب با شهرستان گتوند همسايه است.

بابا روزبهان90

سوابق و پيشينه تاريخي شهرستان لالي پيشينه تاريخي كهن دارد؛ چنان كه حدود ۶۰ سال قبل پروفسور گريشمن، باستان شناس فرانسوي، قديمي ترين آثار سكونت انسان در فلات ايران را در غاري در شمال لالي به نام غار «پبده» كشف كرد.

بابا روزبهان45

گريشمن معتقد بود كه ۱۵ هزار سال پيش مردماني كه در غار پبده مي زيسته ، اجداد بختياري ها بوده اند. پس دور از انتظار نيست كه لالي در دوران هاي تاريخي مختلف از كانون هاي زندگي در ايران بوده باشد؛ زيرا، اكنون آثار ارزشمندي از دوره هاي مختلف زندگي بشر در لالي برجا مانده كه نشان دهنده زيست و تمدن در منطقه است.

بابا روزبهان57

آثار پل هاي بسته شده بر رودخانه ها، بقاياي قلعه هاي ساخته شده بر فراز كوه ها و دشت ها، نقش برجسته هاي صخره ها وكوه ها، آثار شهرهاي باستاني ايرانشهر، چال شهرو بنوار در شهرستان لالي، وجود بقاع متبركه امامزادگان مورد احترام مردم، همه از رونق لالي در ادوار گذشته حكايت دارد.

بابا روزبهان1 بابا روزبهان 23 بابا روزبهان

منبع :کویرها و بیابان های ایران


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *