گردشگری ایران

آبشار حاج شیخ موسی -بابل

آبشار حاج شیخ موسی -بابل

شیخ موسی 45

روستای شیخ موسی از توابع بابل در منطقه بند پی شرقی بابل با ارتفاع 2500 متر از سطح دریا و در 65 کیلومتری بابل جذابترین مناظر جنگلی، ییلاقی و کوهستانی را دارا می باشد. زیارتگاه شیخ موسی در نقطه بالای روستا با گنبدهای نقره ای دیده می شود. 

شیخ موسی

تپه های سبزپوشیده و حضور دام زیاد در این منطقه در منطقه کوهستانی شیخ موسی با خانه های چوبی و حصار سنگی بسیار دلرباست اهالی منطقه اطراف و به خصوص بابلی های عزیز از این منطقه به عنوان ییلاق تابستانی استفاده می کنند. آبشار سیخ موسی یا آبشار حاجی شیخ موسی یکی از زیبایی های این منطقه است در دل جنگل های زیبای آن.

شیخ موسی 1

از دیگر جذابیت های روستای شیخ موسی مراسم فولکوریک آن یعنی جشن مردگان است. 28 تیرماه در گاهشماری طبری مصادف است با «جشن بیس و شش عیدماه». طبق یک باور عامیانه، ماجرا برمی گردد به زمانی که شخصیتی به نام فریدون به خونخواهی پدرش با همراهی سپاهی از مردم مازندران به مصاف ضحاک پادشاه اهریمنی می رود و پس از جانفشانی و کشته شدن تعداد زیادی از افرادش، به بند کشیده و در قعر چاهی انداخته می شوند بعد از آن ماجرا، مردم همه ساله در چنین روزی جشنی می گرفتند و سر قبر مردگانشان شمع روشن می کردند.

شیخ موسی 456

پهلوانان هر منطقه هم به یاد این نبرد تن به تن باهم کشتی پهلوانی می گرفتند. هر چند با گذشت سال ها مراسم جشن کمرنگ شده و کیفیت برگزاری آن تغییر کرده ولی این طور که از شواهد پیداست، روشن کردن شمع بر سر مزار اموات و غبارروبی و تمیز کردن آرامگاه ها که به «آستانه تراشی» معروف است، همچنان مرسوم است. پخش غذا و شیرینی برای شادی روح رفتگان و برگزاری مسابقات کشتی لوچو در چنین روزی، یاگاری است از همان زمان.

شیخ موسی 567

البته این آخری یعنی « لوچو» آن قدر پررنگ شده که پا گرفته از قهرمانان کشتی مازندران روزگاری از لوچوکاران و پهلوانان این بازی بوده اند. شالیزارهای سرسبز به قدری دیدنی اند که به راحتی می توانند ما را از مقصدمان غافل کنند.

شیخ موسی 5

لوچو در رابطه تنگاتنگی با فصل کاشت و برداشت محصول دارد. بطوری که روستاییان از اوقات فراغتی که پس از نشا و یا دروی برنج برایشان ایجاد می شود، برای برگزاری مسابقات لوچو استفاده می کنند

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “آبشار حاج شیخ موسی -بابل”

  1. حیدر آقاگلی نیم‌رخ

    سلام . گزارش جالبی بود من که اهل همین منطقه هستم از انتشار این گزارش لذت بردم . کاش منبع گزارش و یا عکس ها رو هم ذکر می کردید

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      سپاس از حضور گرم و همیشگی شما
      این عکس ها و نوشته ها توسط یکی از دوستای قدیمیم به ایمیلم فرستاده بود حالا نمیدونم این عکس ها و نوشته هارو این دوست قدیمی از کجا گرفته بود.
      موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *