گردشگری ایران

آبگرم یله گنبد – قزوین

آبگرم یله گنبد – قزوین

یله گنبدث 5

امروزه یكى از منابع مهم جذب گردشگر، استفاده و بهره بردارى بهینه از آب هاى گرم و معدنى است. تجربه كشورهایى مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن در زمینه بهره بردارى از آب هاى معدنى نشان داده است كه اگر این منابع طبیعى با برنامه ریزى درست و به طور بهینه مورد بهره بردارى قرار گیرند، علاوه بر ارزش هاى اقتصادى مى توانند بخشى از هزینه درمان بیماران را نیز كاهش دهند.

یله گنبد 54323

استان قزوین علاوه بر داشتن 12درصد از آثار تاریخى شناخته شده ایران، از تنوع اقلیمى و جاذبه هاى طبیعى گوناگونى برخوردار است كه عرضه آنها در عرصه ملى و بین المللى گامى اساسى در توسعه صنعت گردشگرى خواهد بود.

یله گنبد 543

روستاي يله گنبد به دليل دارا بودن چشمه آب گرم، در ميان ساير روستاهاى استان قزوين از اعتبار بيشترى برخوردار است.«يله گنبد» يكى از دهات دهستان «قاقازان» در بخش «ضياءآباد» شهرستان قزوين است. چشمه يله گنبد در پانزده كيلومترى شمال اين ده قرار دارد و راه دسترسى به آن سخت و كوهستانى است. اين چشمه در كف دره اى كه از آن رودخانه كوچكى عبور مى كند و به رودخانه شاهرود مى ريزد، از دل زمين بيرون مى آيدآب چشمه معدنى يله گنبد از دسته آب هاى معدنى بيكربناته كلسيك آهن و گازدار خيلى گرم است. استحمام در اين آب به دليل وجود گاز كربنيك و گرماى آن، تسكين دهنده و ضد درد است.

یله گنبد 5

ظاهراً اين آب در درمان بيمارى هاى عصبى، مفصلى و رماتيسم مؤثر است و آشاميدن آن نيز در كار دستگاه گوارش، كبد و مجارى صفرا و بيمارى هاى معده اى و روده اى و نيز بيمارى تغذيه اى مؤثر مى باشد و ساليان زيادى استكه مردم بومى از خواص اين آب گرم براى درمان بيمارى هاى مختلف چون بيمارى هاى مفصلى و پوستى استفاده مى كنند.آب گرم يله گنبد از امكانات رفاهى و اقامتى بى بهره است و با توجه به اين مسئله، اداره كل ميراث فرهنگى و گردشگرى قزوين قصد دارد تا با اجراى طرح مطالعاتى بر روى اين روستا و آب گرم معروف آن، بر شهرت جاذبه هاى گردشگرى آن افزوده و شرايط را براى ورود گردشگران بويژه گردشگران درمانى به اين روستا مهيا سازد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *