گردشگری ایران

آستان مقدس امامزاده عبدالمظفر (علیه السلام) ـ سیان

آستان امامزاده عبدالمظفر (علیه السلام) در شهرستان جلگه و جرقویه، در روستای سيان واقع در جرقويه سفلی واقع شده است. اين زيارتگاه سابقه ای قديمی داشته و دارای صحنی به مساحت 250 متر مربع می باشد. مساحت زير بناي بقعه و حرم حدود 3000 متر مربع است كه شامل ايوان و حرم به اضافه رواق ها و زائرسراهای اطراف صحن است. گنبد تك پوش امامزاده از كف 12 متر ارتفاع دارد. اين بنا درسال های اخیر توسط هیئت امناء و خیرین مرمت شده است. قسمت بیرونی ایوان با خط زیبایی زیارت عاشورا و زیارت وارث و زیارت امامزاده بزرگوار کاشیکاری شده است. در داخل بقعه و حرم، ضریحی چوبین معرق کاری شده و مشبک در ابعاد 3×2 روی سنگ مزار امامزاده شریف قرار دارد. تزئینات حرم فاقد کاشیکاری و گچ بری و آینه کاری می باشد.

با توجه به سبک معماری می توان گفت شالوده ساختمان در بخش گنبد خانه در دوره ایلخانی پای ریزی شده و بخش های جانبی در دوره قاجار به اصل بنا الحاق شده است. ساختمان این امامزاده که در سینه کوه واقع شده است چند بخش اصلی دارد. گنبد خانه، حیاط ، اتاق های اطراف و بازارچه که نزدیک درب ورودی به حیاط قرار گرفته است .
در این بنا بیشتر از خشت خام و پخته شده و همچنین آجر لعاب دار و اخیرا کاشی استفاده شده است. ورودی جانبی دیگری با هشتی در شرق بنا و راهرویی که منتهی به شاه چشمه معروف می شود در غرب آن قرار گرفته که از الحاقات دوره قاجار است .

 

 

منبع: www.roostayeman.ir و www.emamzadegan.ir

 

آستان مقدس امامزاده عبدالمظفر (علیه السلام) ـ سیان

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *