گردشگری ایران

امامزاده سلیمان راونج

امامزاده سلیمان راونج 

امامزاده سلیمان 2

امامزاده سلیمان راونج در ابتدای روستای راونج از توابع دهستان دودهک و در ۳۶ کیلومتری شمال شهرستان دلیجان قرار دارد. این امامزاده که از بناهای مربوط به اواخردوره قاجار -اوایل دوره پهلوی می باشد در شمال قبرستان عمومی روستا می باشد و در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره  ثبت ۶۹۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای فوق دارای یک اتاق و صحن اصلی و ایوانی به صورت مستطیلی در جهت شرقی – غربی است.

امامزاده سلیمان 21

صحن اصلی امامزاده بشکل مربع با سقف گنبدی است که دروسط آن قبری بدون سنگ قبر قرار دارد. ورودی اصلی بنا از قسمت جنوبی و از طریق یک ایوان بوده و برای ورود به سطح ایوان چهار پله سنگی وجود دارد.

ایوان دارای دو جرز سنگی چهار گوش است که در وسط جرزها یک ستون با روکش گچی وجود دارد این ستونها بر پایه ای مکعبی شکل قرار گرفته و دارای سر ستون گرفتی دوره قاجار می باشد ستون و دو جرز سنگی تیر چوبی حمال و ۱۱ تیر فرعی روی تیر را نگهداری می کنند ایوان از الحاقات دوره جدید می باشد.

امامزاده سلیمان4

بالای ورودی به صحن یک شییر بر جسته از گچ نقش شده است صحن اصلی از خشت و گل ساخته شده و پوشش آن را با گچ سفید کاری کرده اند.در شرق صحن اصلی امامزاده اتاقی مستطیل شکل از سنگ و گل ساخته شده که دارای سقف چوبی مسطحی می باشد این اتاق دو ورودی از شرق و غرب دارد .

امامزاده سلیمان

ورودی غربی آن از داخل صحن و وروید شرقی آن توسط درب چوبی قدیمی بزرگی که تمام ضلع شرقی اتاق را در بر گرفته پوشانده شده است. این درب چوبی دو لنگه دارای تزئینات مشبکی می باشد.

منبع :سایت روستای راونج

 


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *