گردشگری ایران

امامزاده هفتاد و دو تن

امامزاده هفتاد و دو تن

هفتاد و دو تن 45

بقعه متبركه امامزادگان هفتاد ودو تن در استان مركزي – شهرستان اراك و در روستاي ساروق واقع شده است . روستاي ساروق در فاصله 48 كيلومتري شهرستان اراك با ارتفاع1810 متر از سطح دريا قرار گرفته است . جمعيت ساروق 3000 نفر است. معروفترين محصول روستا فرش دستبافت مي باشدكه روزگاري جزو معروف ترين كالاهاي صادراتي ايران به شمار مي رفت.

هفتاد5

تاريخچه ساروق

ساروق داراي سابقه تاريخي بسيار طولاني است و زماني به عنوان دارالملك فراهان و سر آمد روستاهاي منطقه محسوب مي شده است و يكي از مراكز پذيرايي كاروان هاي مهاجر به كربلاي معلا در زمان قديم بوده است بناي امامزادگان 72 تن مربوط به سده ششم هجري است كه در سال 1316 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است . كتيبه هايي كه در بناي امامزادگان وجود دارند مربوط به دوره هاي مختلف مي باشد. كتيبه موجود بر روي صندوق در بقعه شرقي كه شجره را بيان كرده مربوط به سده ششم هجري قمري است و يكي از نكات جالب در مورد اين كتيبه به كار رفتن واژه ساروق در آن است. دو كتيبه متفاوت نيز به صورت خطاطي بر روي ديوار منقوش است .

هفتاد

قسمتي از سوره صف كه در زير يكي از گنبدها نوشته شده از نظر سبك شناسي نقاشي مربوط به سده هفتم و هشتم هجري قمري است . در كتيبه موجود بر روي ديوار غربي بقعه اين جمله نوشته شده است (( هذا قبر علي صالح ابن عبدالله الا عرج ابن الحسين الاصغر ابن علي زين العابدين بم الحسين ابن علي ابن ابي طالب صلوه الله عليهم اجمعين في سنه خمسائه)) و البته اين جمله ادامه داشته كه پاك شده است . محراب هاي بقعه بعدا به آن الحاق شده است و نوع آجرهاي به كار رفته در گنبدها مربع است كه دو پوش مي باشد . نكته قابل توجه در باره اين گنبدها اين است كه بناي آنها مستطيل شكل بوده در حاليكه پايه گنبدها مربع مي باشد .

هفتاد 5

شرح حال امامزاده

امامزادگان هفتاد دو تن از احفاد نوادگان امام زين العابدين (ع) و امام محمد باقر (ع) و موسي كاظم (ع) هستند . كه به صورت دسته جمعي از كربلا به مقصدتوس جهت زيارت علي ابن موسي الرضا (ع) عازم بودند كه اين حركت را مزدوران مامون دانستند و ايشان را به شهادت رساندند بزرگ اين امامزادگان پدر و پسري هستند كه در كتب نامشان با بهترين القاب و توضيحا مي درخشد پدر: علي صالح ابن عبدالله اعرج ابن حسين اصغر ابن امام زين العابدين (ع) است . پسر: عبدالله الثاني ابن علي صالح فوق الذكر .

هفتاد 6

در بقعه شرقي محوطه بزرگ 72 تن كه با داشتن دو گنبد . 10پله در طرفين پايه هاي دو گنبد از ديگر بقعه ها متمايز است دو فضاي چند ضلعي وجود دارد كه محل ورود فضاي دوم از طرف شرق و يا به عبارت ديگر بالا سر امامزادگان عبدالله ثاني و علي صالح است . اين فضا كه از نظر مساحت بقعه و ضخامت ديوارها و نقشه كلي حايز اهميت است. داراي يك صندوق قديمي چوبين با شش قبر مرتفع از زمين با پوشش مرمر و كاشي است اين فضا با ايوان طاق نماي ورودي به طول 40/1 متر به فضاي اول متصل مي شود ودر مجموع 25 متر مي باشد كه در ميانه صندوق منبت با طرح هاي هندسي و گلداني مقبره ام سلمه به چشم مي خورد كه او دختر عمو و همسر علي صالح و مادر عبدالله ثاني است كه امام كاظم و امام رضا عليهم السلام به آن دو همسران صالح شايسته مي گفتند .

بزرگ 72 امامزاده چه كساني هستند؟

بزرگ اين امامزادگان پدر و پسري هستند كه در كتب نامشان با بهترين القاب و توضيحا مي درخشد پدر: علي صالح ابن عبدالله اعرج ابن حسين اصغر ابن امام زين العابدين (ع) است . پسر: عبدالله الثاني ابن علي صالح فوق الذكر .


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *