گردشگری ایران

بقعه ایوب انصاری – تکاب

بقعه ایوب انصاری  – تکاب

ایوب انصاری 567

بقعه ايوب انصاري در 13 كيلومتري جنوب شهرستان تكاب از توابع استان آذربايجان غربي و جنوب غربي قريه « دورباش » برفراز كوهي بلند قرار گرفته است .

ایوب انصاریس

اين بنا شامل تنها اثر باقي مانده از مجموعه آثار در بالاي كوه مي باشد كه در داخل قريه محلي بصورت اتاقك كوچكي مي باشد كه بنا بر باور مردم ، محل دفن سر ايوب انصاري است و از اين رو از قدامت و احترام خاصي نزد اهالي محل برخوردار است .
ساختمان فعلي از دو بخش تشكيل شده است ، بخش اصلي و قديمي بناي اوليه مقبره و بخش الحاقي راهرو و نمازخانه ( مسجد ) را تشكيل مي دهد .

ایوب انصاری 2

با توجه به نوع مصالح و نوع معماري و نحوه كار به نظر مي رسد ساختمان اصلي مقبره و ديگر بقاياي تخريب شده مشتمل بر ديوارهاي حصار محيطي و بقاياي تخريب شده با پلان هاي استوانه اي داراي قدمتي طولاني و قبل از قرن نهم هجري مي باشد ، ولي بخش الحاقي بنا شامل راهرو و نمازخانه از آثار اواسط قرن نهم هجري است .

ایوب انصاری

جهت تعيين تاريخ شكل گيري و پيدايش واحدهاي معماري بالاي كوه نياز به مطالعه و بررسي كارشناسانه دار كه اين مهم بايستي از طريق كارشناسان ذيربط مطالعه و مشخص شده .

ایوب انصاری 56744

قسمت قديمي با پلان بيضي از داخل و هشت ضلعي نامنتظم از بيرون با ارتفاع 5/7 متر كه با دربي كوچك از نمازخانه مقبره به داخل راه دارد ساخته شده است . در ساخت بنا از قلوه سنگ ، آهك و خاك سفيده استفاده شده است و عمليات مرمتي و حفاظتي بازسازي در سال 1372 در بناي تاريخي ايوب انصاري با مديريت محترم ميراث فرهنگي انجام گرفت.

بقعه ایوب انصاری

دیدگاه‌ها

4 پاسخ به “بقعه ایوب انصاری – تکاب”

  1. سینا نیم‌رخ
    سینا

    بادرود فراوان وبسایت بسیار زیبا وجالبی دارید واز زحمات وتلاشتان در این راه بسیار سپاسگذارهستیم امیدواریم که همجنان به ابن روند ادامه دهید

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام.بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…
      ممنونم از لطف شما نسبت به سایت ما…
      موفق باشید…

  2. cccp نیم‌رخ
    cccp

    بسیار عالی
    ای کاش در مورد همه اثار باستانی شهر ها مطلب بذارید
    هم چنین در مورد کشورهای دیگر
    موفق باشید

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام
      سپاس از حضور گرمتون
      خداروشکر در کشوری زندگی می کنیم ک تعدد آثار باستانی زیاد است این کار زمان بر است چشم حتما در مورد کشورهای دیگر با توجه به اینکه کشور ما دارای جاذبه های بسیار زیبا و متنوع می باشد سایت ما تمام تمرکز خود را برای معرفی کشور عزیزمون ایران قرار داده است.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *