گردشگری ایران

بقعه بابا افضل ،کاشان

بقعه بابا افضل ،کاشان

بابا افضل

بابا افضل الدين مرقي کاشاني از شاعران و دانشمندان نيمه دوم سده 6 و نيمه نخست سده 7 هجري قمري و يكي از بزرگترين رباعي سرايان ايراني است که در بالندگي و گسترش حکمت و ادبيات عرفاني در تاريخ اسلامي ايران نقش بسزايي داشته است.
جامع الحکمه ، ينبوع الحيات ، عرض نامه ، ديوان اشعار ، مدارج الکمال ، ساز و پيرايه شاهان از جمله آثار اين حکيم است .
آرامگاه اين فيلسوف در پاي کوهي خوش منظره و سرسبز در روستاي مرق در 35 کيلومتري غرب کاشان با گنبد فيروزه اي خودنمايي مي کند .

بابا افضل5

بناي تاريخي بابا افضل الدين مرقي کاشاني به شماره 373 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است .
این بقعه با آثاری از معماری آن دوران و محراب و گچ بری های زیبا و تزئینات هنری و صندوق چوبی مربوط به سال 912 هجری قمری همراه با مناظر و چشم انداز های طبیعی ، یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری است.


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “بقعه بابا افضل ،کاشان”

  1. ن.ب نیم‌رخ
    ن.ب

    دوستان گرامی
    درباره این روستا که اجدادم در حدود ۴۰۰ سال پیش می زیستند، اطلاعاتی می خواستم! امیدوارم شما چیزی درباره اش بدانید و لا اقل اگر لطف کنید، راهنمایی ام کنید… مرق به معنای” آواز کنیزکان” است و آیا این نمایانگر برده و کارگر بودن این افراد است!؟ و ممکن است پادشاهان و حاکمان سکنه ای برای بردگان و اسیران خود درست کرده باشند!؟ یا نماد و کلیدی است برای فهم و وجهی از آن.. و آیا درباره دین و مسلک و مذاهب آن چیزی میدانید!؟ آیا کلیمیان انجا زندگی می کردند و یا اقوام دیگر ؟و اینکه آنها چطور در آن روستا ساکن شدند و تاریخچه آن را از کجا می توان یافت!؟ می دانم شاید پاسخ این سوال ها اصلا وجود نداشته باشد و نیازمند تحقیقاتی وسیع باشد…اما خوشحال می شوم و بسیار ممنون که مرا راهنمایی فرمایید. با عرض احترام و سپاس
    -نوید بادامی

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام.بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…

      خیلی خوب است که به دنبال دانستن اطلاعاتی درباره ی روستای اجدادیتون می باشید و آفرین بر شما…

      باعرض پوزش ما اطلاعات خاصی نداریم ولی اگر دوستانی که این نوشته را میبینند و یا از طریق سرچ وارد شدن اگر چیزی میدانند و میتوانند به این دوست عزیز کمک و راهنمایی بکنند،خوشحال میشویم که با ما به اشتراک بگذارند…

      باتشکر…

      موفق باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *