گردشگری ایران

بقعه پیر غریب

بقعه پیر غریب

 

در ابتداي ورودی شهر سرخه از سمت سمنان(سمت راست جاده) قرار گرفته است.

به گفته اهالي محل اين مكان متعلق به شخص خاصي نيست و جنبه اعتقادي آن بيش از همه در بين افراد مسن وجود دارد بدين صورت كه نقل مي‌كنند اينجا مكاني است كه هر كس داراي مشكلي باشد و به آن توسل جويد غريبه اي كه براي همگان ناشناس است مي آيد و مشكل يا مشكلات را حل مي كند.

بنا به توصيف كوتاهي كه در سفرنامه اعتمادالسلطنه از آن شده است درسه فرسخي سمنان دهكده سرخه است كه در واقع قصبه آبادي مي‌باشد و تقريبا هشتصد خانوار سكنه دارد. كاروانسرا خرابه از خشت و گل و كاروانسرائي آباد با ديوار كبري در اين دهكده است. در قبرستان سرخه بقعه ايست محقر معروف به پير غريب.

بنا بقعه ايست محقر و كوچك كه از خارج به صورت پلان دايره و از داخل به صورت 7 ضلعي كار شده است. ورود به آن از ضلع شرقي صورت مي‌گيرد و با كمي اختلاف سطح به كف داخلي بقعه مي‌رسيم. ديوارهاي داخلي در هر ضلع داراي طاقنمايي كشيده با فرم هاي نيم دايره است. همچنين داراي ايواني با طاق نيم دايره مي‌باشد. اين بنا داراي الحاقاتي نيز در شمال و جنوب خود مي‌باشد كه به صورت انباري استفاده مي شوند. مصالح اصلي به كار رفته در بناي فوق خشت و گل ميباشد و سطح داخلي بقعه و سطح خارجي آن با اندود گچ سفيد شده اند.

این بنا به شماره 5829 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: www.mirassemnan.ir

 

بقعه پیر غریب

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *