گردشگری ایران

بندر اروند کنار – خوزستان

بندر اروند کنار – خوزستان

اروند کنار5

بندر اَروَندکِنار شهر و بخشی است در شهرستان آبادان در استان خوزستان. این شهر در پنجاه کیلومتری جنوب شهر آبادان قرار گرفته‌است و دارای ذخایر نفتی است. این شهر بندری، دارای اسکله و امکانات بارگیری لنجهای کوچک است.

اروندکنار در انتهای جزیره آبادان واقع شده و واپسین بندر ایران در کرانه اروندرود است. پیش از اروندکنار، بندر خسروآباد قرار دارد.

اروند کنار

اروندکنار در ۵۲ کیلومتری جنوب آبادان و در حدود ۳۰۰ متری خاک کشور عراق قرار دارد. از خاندانهای ساکن در شهر می‌توان به نصاریها-فاضلی ها-تنگسیری ها-بحرانیها- سادات -سلطانیها- تابع الحجه اشاره کرد اروندکنار شامل دو بخش شمالی(قصبه نصار)وجنوبی(قصبه معمره)می باشد. در این شهر مساجد و حسینیه‌های فراوانی وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان از حسینیه عطاشه(عطشانیها)و حسینیه امام حجه بن الحسن(تابع الحجه)ومسجد امیرالمؤمنی حسینیه الزرق نام برد.

اروند کنار 2

در زمان جنگ ایران و عراق، عملیات والفجر ۸ در منطقه اروندکنار قرار داشت.

بزرگ‌ترین بندر صیادی ایران در اروندکنار قرار دارد که در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید. این بندر اسکله پهلوگیری به طول ۱۱۶ متر، اسکله خدماتی به طول ۳۲ متر و بیش از ۶۰ متر اسکله پلکانی پهلوگیری دارد. این بندر قابلیت پهلوگیری بیش از ۱۶۰ فروند موتور لنج و افزون بر ۳۳۰ قایق موتوری صیادی را دارد.

اروند کنار 4

این بخش دارای سه دهستان به نام‌های منیوحی و نصار و نوآباد است منیوحی مهمترین دهستان اروندکنار است که دارای روستاهای مهمی همچون:ابوغزلان، خزعل آباد، ابوعقاب، کوت، ابوشکر، کوت شنوف، ابوخضراوی، ابودیره، سلیم، عفادله و آلبوحمید می‌باشد. خاندان کنعانی ،علي زاده ،یعقوبی، خزائی، حسونی، خلفیان، علی پور، ابراهیمیان، علی شنوف، جادری،طاهری-عچاسی- مطرقی، عامری، جعفری، مهنایی، حمیداوی، کنگانی و… که از طوایف سرشناس خوزستان بوده در این دهستان ساکن می‌باشند. مهمترین محصول کشاورزی آن خرما است و دارای انواع سبزیجات و صیفی جات نیز می‌باشد مردم این دهستان علاوه بر کشاورزی به کار صیادی نیز مشغولند و از مهمترین انواع ماهی قابل صید آن می‌توان به صبور، بیاح، چندال و… اشاره کرد. قابل توجه است که دمای شهر در فصل تابستان به پیش از 50 درجه بالای صفر می رسد.


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *