گردشگری ایران

تالاب چملی ( جزیره چمن متحرک)

تالاب چملی   ( جزیره چمن متحرک)

 

تالاب-چملی-65140-همگردی

 

چملی گول (چمن متحرک بدرلو) در کیلومتر ۱۷ شمال شرقی شهرستان تکاب و در ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو از دهستان افشار بخش مرکزی واقع شده.

در داخل دره سرسبز و درختان چنار و بید و نیزار و چمن دریاچه ای به قطر تقریبی ۸۰ متر و با جزیره ای شناور مملو از نی به قطر ۶۰ متر وجود داره که در اثر وزش باد به اطراف در حال حرکت است که به علت لجن زار بودن و نیزار انبوه اطراف دریاچه نزدیک شدن به محدوده آن مشکل و تنها از طرف شرق دریاچه یک راه باریک منتهی به محدوده و ساحل دریاچه موجود است.

تالاب-چملی-65138-همگردی

این چمن بصورت جزیره ای متحرک با مساحت هشتاد متر مربع بر روی دریاچه ای کوچک خودنمایی می کنه که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیرداده وحرکت می کنه و همین امر موجب منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده. کل مساحت این برکه عجیب به وسعت یک هکتار است.

چمن بصورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی دهد.

تالاب-چملی-65139-همگردی

قطعه چمن متحرک بصورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست هنگام حرکت جاذبهٔ فوق العاده ای را ایجاد کرده و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردش گری آذربایجان غربی محسوب می شه.

عمق این برکه زیاد بوده و ماهی و مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی رو پدید آورده. ازعلت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعی دقیق در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.

منبع :همگردی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *