گردشگری ایران

تالار تیموری – اصفهان

تالار تیموری – اصفهان

 

تیموری

 

در جنوب خيابان استانداری و در مجموعه دولتخانه عمارت زيبا و جالب تالار تيموری واقع شده است. اين بنا که طی ساليان متمادی شکل و کاربرد اصلی خود را از دست داده است. هنوز هم به نام تالار تيموری ناميده می شود.

اکثر محققين و پژوهشگران اين اثر را از بناهای دوران تيموری می دانند. آنها عقيده دارند تيمور در هنگام يورش های خود به اصفهان و همچنين نوادگانش در موقع اقامت به دليل آب و هوای خوش اصفهان عمارات و کاخ هايی ساخته اند که تالار تيموری يکی از آنهاست.

 

تیموری4

 

آنچه محقق است اينکه در دوران صفويان و بعد از اين خاندان تغييراتی در بنا به وجود آمده و الحاقاتی به آن اضافه شده و يا قسمتهايی از آن کاسته شده است.

مؤلف کتاب «آثار ملی اصفهان» اين بنا را از آثار تيمور گورکانی می داند که بعد از قتل عام مردم اصفهان دستور احداث آن را در مجاورت باغ نقش جهان صادر کرده است. از آن زمان برخی از مورخين دوران صفوی از اين بنا به نام «چهارحوض» اسم برده اند زيرا در جلوی تالار آن حوض آبی وجود داشته که به چهار حوض معروف بوده است.

در دوره قاجار تالار تيموری تعمير شد و در عداد ساختمان های ديوانی در آمد و مورد استفاده قرار گرفت. در اوائل حکومت پهلوی تالار تيموری و ميدان چهار حوض محل لشکر و سربازان بود و در سال ۱۳۲۷ تعمير و به محل باشگاه افسران اختصاص يافت.

 

تیموری 3

 

اين عمارت با تزئينات بسيار جالب آن که از نوع قطار بنديهای گچی است، سنگاب بسيار نفيسی دارد که با خط نستعليق برجسته و زيبا اشعاری با تاريخ ۱۰۵۶ هجری قمری بر بدنه آن نوشته شده است.

در حال حاضر اين عمارت دارای سالن وسيعی است که جلوی آن ايوان بزرگ و مرتفعی قرار دارد چند اتاق نيز متصل به يکديگرند که تزئينات آنها هم بسيار ديدنی و جالب هستند.

هم اينک ساختمان تالار تيموری که در بردارنده چند دوره از معماری اسلامی است در اختيار موزه تاريخ طبيعی اصفهان است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *