گردشگری ایران

جنگل الیمستان -آمل

جنگل الیمستان -آمل

الیمستان

الیمستان، روستایی توریستی است از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل که در کیلومتر 20 جاده هراز از آمل واقع شده است. جنگل الیمستان، محل رویش گیاه “الیما” است که در اردیبهشت ماه رشد می کند. می گویند نام جنگل الیمستان نیز برگرفته از آن می باشد. الیمستان یکی از مناطق توریستی ایران است که تورهای زیادی سالانه برای تفریج و سفر به دل طبیعت الیمستان می روند. این منطقه نگاه عکاسان داخلی و خارجی راه هم به خود جذب کرده و طبیعت بکر و زیبایی جنگل و مراتع و سر سبزی آن وصف ناشدنی است. آب مردم آن از چشمه تامين مي شود و محصول آن غلات، لبنيات و عسل است.

الیمستان 4

قله اليمستان هم يکي ديگر از جاذبه هاي اين روستا است که در زمستان و بهار کوهنوردان زيادي را به خود جذب مي کند. قله اي که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و يکي از بهترين گزينه هاي کوهنوردي در زمستان به شمار مي رود. اگر اهل کوهنوردي باشيد، اين قله با تمام جاذبه هاي طبيعي اطرافش بهترين گزينه سفر کوهنوردي شما به شمار خواهد رفت. در کل مسير دامنه شرقي، قله دماوند در پيش چشمان ما است و هر لحظه با شما حرکت مي کند.

الیمستان 578

اما شايد از همه جالب تر منطقه نقش پاي رستم باشد که تعجب همه کوهنوردان را بر مي انگيزد. نرسيده به قله جاي دو شهاب سنگ بزرگ ديده مي شود که حفره هايي به عمق 10 متر ايجاد کرده اند. بوميان منطقه افسانه اي زيبا براي اين چاله ها دارند. آنها معتقدند اين گودال ها جاي زانوهاي رستم است که در اين منطقه زانو زده و از آب دريا نوشيده است.

الیمستان 42

دورنمای بی نظیر قله دماوند، مناظر زیبای جنگلی با پوشش دشت های پر گل، منطقه را به مکانی مجذوب کننده تبدیل کرده است. قبل از رسیدن به جنگل، در ابتدای ورود به الیمستان روستایی قرار دارد که لهاش نامیده می شود که در کوهستانی معتدل و مرطوب واقع شده است.

در کل این جنگل منطقه ای است که با هوای خنک و مه آلود خود بهترین محل برای پیاده روی و لذت بردن از جاذبه های زیبایش می باشد و جاذبه هایی همچون طبيعت زيباي پاييزي جنگل هاي اليمستان، پياده روي در جنگل، ارتفاعات زرشك كوه، دورنماي زيباي قله دماوند بر زیبایی آن افزوده است.

الیمستان 56

راه دسترسي به جنگل الیمستان : از آمل کیلومتر 20 و از تهران، كيلومتر 140 جاده هراز، به جاده فرعي سمت راست با تابلوي امام زاده قاسم يا امامزاده لهاش برمی خورید وارد آن شوید، در اوايل مسير به دو راهي مي رسيد كه باید جاده سمت چپ را دنبال كنيد، جاده فرعي آسفالته باريک با پيچ و خم بسيار حدود 7 كيلومتر است كه ابتدا ما را به روستاي لهاش و پس از 5 كيلومتر مسير خاكي به روستاي اليمستان مي رساند. از آنجا با پشت سر گذاشتن آبادي وارد جنگل مي شويم.

اواسط بهار و اوایل پاییز بهترین فصل برای رفتن به جنگل است ولی مناظر زیبای زمستانی هم میتواند وسوسه انگیز باشد، البته بشرطی که تمامی اصول این گونه سفرها رعایت شود.

الیمستان 1

غذای کافی، لباس مناسب، جعبه کمک های اولیه، چراغ قوه، در صورت داشتن gps و یا کمک گرفتن از بومیان برای جنگل نوردی پیشنهاد می شود در شرایط مه امکان گم شدن در جنگل وجود دارد، عموما این جنگل را بی خطر می خوانند اما احتیاط را فراموش نکنید و برای حفاظت از محیط، آتش روشن نکنید یا در صورت روشن کردن از خاموش شدن آن پیش از رفتن اطمینان حاصل کنید.

جنگل الیمستان

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *