گردشگری ایران

حمام بلور – قزوین

حمام بلور – قزوین

 

حمامبلور

 

حمام بلور یکی از حمام‌های تاریخی شهر قزوین است که در خیابان مولوی محدوده خیابان انصاری غربی (کوروش) و خیابان منتظری قرار دارد. این حمام با مساحتی در حدود 1200 مترمربع، از بناهای کمیاب به جا مانده از دوره‌های صفویه و قاجاریه در شهر قزوین است.

 

حمامبلور 67

 

تاکنون هیچ گونه مستندانی در خصوص بانی و سازنده و تاریخ دقیق ساخت این بنا یافت نشده اما با توجه به فرم ساختار خاص و تزئینات به کار رفته خصوصاً نقاشی‌های موجود در سربینه و کشف سفال‌ در قسمت‌های مختلف این حمام، می‌توان اذعان نمود که این حمام به اواخر دوره صفویه تعلق دارد.

 

حمامبلور6

 

تمام فضاهای حمام در زیرزمین واقع شده و برخی تاق‌ها و گنبدهای آن از پشت بام حدود 60 تا 190 سانتی‌متر از سطح معبر مجاور بالاتر است. پس از عبور از درِ ورودی با گذشتن از 13 پله، فضای سربینه حمام قرار دارد. سربینه به شکل 8ضلعی است و دارای یک حوض لوزی شکل و سنگی می‌باشد که به آثار دوره قاجاریه شباهت دارد.

 

حمامبلور5

در زیر گنبد بخش سربینه چهار لایه نقاشی بر روی لایه‌ای از آهک وجود دارد. نقاشی‌های گل و طبیعت مربوط به دوره صفویه و تمثال‌های انسانی مربوط به دوره قاجاریه است. علاوه بر این تزئینات که حاصل تغییرات در دوره‌های مختلف بوده است، تزئینات یزدی‌بندی با آهک نیز دیده می‌شود. ورودی به بخش گرمخانه حمام در امتداد کانال پاشویه حوض می‌باشد.

 

 

حمامبلور1

زیباترین بخش حمام بخش گرمایشی حمام (طبقه جهنم) است که در کف گرمخانه واقع شده و اصطلاحاً به آن گربه‌رُو می‌گویند. این حمام شامل قسمت‌های دیگری همچون خزانه آب گرم، چال حوض یا استخر آب سرد، نظافت خانه، اعیانی، آتش‌خانه و سرویس بهداشتی می‌باشد.

 

حمامبلور777

 

حمام بلور تا اواخر دهه 70 خورشیدی مورد استفاده بوده و از این زمان به ابتکار سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین به موزه سنگ شهر قزوین تغییر کاربری داده است.

 

حمامبلور56

 

در این موزه، حدود 4511 قطعه سنگ، 800 قطعه فسیل مربوط به دوره‌های مختلف زمین‌شناسی و همچنین 300 قطعه از صدف‌های جانداران مختلف در فضایی به مساحت 200 مترمربع نگهداری می‌شود. این مجموعه دستاوردی از تلاش‌های چندین ساله آقای دكتر رسا می‌باشد.

 


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “حمام بلور – قزوین”

  1. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ

    دوستان، قبل مراجعه حتما از باز بودنش مطمئن بشید، بعضا بعلت تعمیرات بسته هستش به جز ایام نوروز

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب
      قای انصاری بی نهایت از لطف شما سپاسگزارم بابت این اطلاعاتی که در اختیارمون قرار می دهید
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *