گردشگری ایران

خانه حیدر زاده،تبریز

خانه حیدر زاده،تبریز

حیدرزاده40

خانه حیدر زاده در محله مقصودیه و در سمت جنوبی عمارت شهرداری تبریز و در نزدیكی چند خانه تاریخی دیگر همچون خانه های تاریخی سلمانی ، بهنام ، گنجه ای زاده ، قدكی و … قرار گرفته است.

حیدرزاده4

 

در خصوص تاریخ دقیق ساخت بنای این خانه سند و زمان مشخصی وجود ندارد ولی بر اساس مطالعات میدانی ، قدمت بنا را می توان در حدود 130 سال تخمین زد. بر اساس این مطالعات معمار اصلی بنا موسوم به حاج حبیب لك می باشد. این بنا در نقشه دارالسلطنه تبریز (1297 ه.ق.) بنام خانه حاج قلی خان سرتیپ آورده شده است. دقیق ترین اطلاعات موجود ، غیر از عكس های هوایی سال 1335 و 1345 ، نقشه های تهیه شده در سال 1373 می باشد.

حیدرزاده3

خانه حیدرزاده به دلیل ارزش های تاریخی و معماری آن در سال 1378 تحت شماره 2524 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

این بنا در سال 1380 از سوی طرح پردیسان سازمان میراث فرهنگی كشور تملك و از آن تاریخ به عنوان مركز اطلاع رسانی گردشگری شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی تحت عملیات مرمت و احیا قرار گرفت.

 

حیدرزاده

خانه حیدرزاده در زمینی به مساحت 900 متر مربع در دو طبقه بنا گردیده است. این خانه دارای دو حیاط مستقل بیرونی و اندرونی است كه توسط یك تالار با شكوه ، با پنجره های چوبی پركار از هم جدا گردیده اند. در بخش زیرین حوضخانه ای زیبا قرار دارد كه با طاق های چهار بخشی كم نظیر ، بند كشی بر جسته و آجر های رنگ شده تلالو خاصی دارد. فضا های مختلق این بنا از طریق یك سرسرای مركزی با ستون های گچبر ، پلكان عریض و با شكوه و نور گیر سقفی با یكدیگر ارتباط می یابد. اتاق شاه نشین، اصلی ترین و زیبا ترین فضای خانه حیدر زاده است. در طرح مرمت و احیای مجموعه، كاربردی اختصاص یافته به اتاق به صورت یك فضای چند منظوره مورد استفاده قرار گرفته است.

حیدرزاده8

در این بنا تزئینات متنوعی وجود دارد كه شامل در و پنجره های پركار چوبی، نرده های فلزی، گچبری، نقاشی، شیشه های رنگی، آجر كاری و … می شود. بخش زیر زمین مجموعه با طاق آهنگ منظم اجرا شده و روشنایی آن از طریق پنجره های رو به حیاط تامین می گردد.

منبع:تبریز بیدار

 


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *