گردشگری ایران

درآمدزایی پایدار گردشگری برای شهرداری ها

 

درآمدزایی پایدار گردشگری برای شهرداری ها

 

مهم ترین روش های کسب درآمد شهرداری ها، وابسته به «عوارض ناشی از ساخت و ساز و مواردی مانند آن» است. شهرداری ها با ادامه دادن همین راه و روش، با مشکلات و معضلات درآمدی مواجه خواهند شد. برای درآمدزایی پایدار، سرمایه گذاری در حوزه های مختلف و گردش مالی در حوزه های مختلف مناسب ترین راه حل است.

یکی از حوزه هایی که «صندوق های سرمایه گذاری شهرداری ها» می توانند

بر اساس آن به کسب درآمد بپردازند، «حوزه توریسم و گردشگری» است. شناخت مناطق و جاذبه های گردشگری برای شهرنشینان جذابیت دارد. در سال های اخیر عدم اطمینان شهروندان نسبت به خدمات ارائه شده توسط شرکت های خصوصی و آژانس های گردشگری فضای نه چندان مناسبی را ایجاد کرده و شهرداری می تواند از این فرصت استفاده کند تا با استفاده از تجارب سایر کشورها در این زمینه، برنامه ریزی سفرهای کوتاه مدت درون شهری را تنظیم کند و به ارائه این نوع خدمات به شهروندان بپردازد.

اگر چه شهرداری تهران، طی دو سال اخیر در ایام نوروز بالاخص در مناطق ۱۲ و ۲۰ برنامه هایی برای برپایی تورهای نیم روزه و یک روزه داشته است، اما این نهاد دولتی با وجود برخورداری از منابع مالی، هنوز برای کسب درآمد به شکل پیگیر و جدی به بحث گردشگری توجه نکرده است.

شهرداری مناطق ۲۲گانه تهران، با تشکیل کارگروه گردشگری در مناطق دارای پتانسیل گردشگری می توانند نسبت به برگزاری تورهای گردشگری، جشنواره ها، فستیوال ها، تبلیغات رسانه ای و غیره مزایای سرمایه گذاری در این زمینه را به عموم نشان دهند.

تهرانی ها چه امکانات سفری دارند؟

رشد سفرهای کوتاه مدت، مقاصد گردشگری مرتبط با آن را به یکی از اصلی ترین مراکز گردشگری تبدیل کرده است. این مساله خود را در کاهش میانگین مدت سفر گردشگران در بیشتر مقاصد دنیا نشان داده است. با افزایش فشارهای کاری و کاهش اوقات فراغت، جست و جوی راهکاری برای کاهش استرس بیشتر شده است. تغییر سبک زندگی و الگوی گذران اوقات فراغت در سال های اخیر نشان می دهد که استقبال شهروندان تهرانی از تورهای نیم روزه و یک روزه درون شهری بالا است و آنها علاقه مند به شناخت مقاصد گردشگری شهر تهران هستند. مناطقی از شهر تهران را که دارای پتانسیل های گردشگری هستند می توان به سه گروه عمده تقسیم کرد:

گروه اول شامل مناطقی هستند که به ارتفاعات شمالی تهران دسترسی داشته و فضایی برای کوهنوردی و گذران اوقات فراغت همراه با ورزش برای شهروندان فراهم کرده است که مناطق ۱، ۲، ۵ و ۲۲ را شامل می شوند؛ مانند ارتفاعات ولنجک، دارآباد، درکه و کوهسار.

گروه دوم شامل مناطقی هستند که دارای جاذبه های تاریخی بوده و فضای مناسبی را برای علاقه مندان به شناخت هویت تاریخی شهر تهران فراهم کرده است و مناطق ۱۲، ۲۰، ۱، ۱۱، ۱۳، ۶ و ۷ را شامل می شوند؛ مانند موزه ها، جاذبه های تاریخی تهران قدیم، شهر ری و آثار تاریخی ثبت شده قابل بازدید شهر تهران.

گروه سوم شامل مناطقی هستند که دارای جاذبه های گردشگری انسان ساخت با قابلیت فرامنطقه ای هستند که مناطق ۲۲، ۲۱، ۵، ۴، ۶ و ۳ را شامل می شوند؛ مانند پارک های فرامنطقه ای بزرگی مانند ملت، جمشیدیه، پارک پرندگان، بوستان آبشار و دریاچه شهدای خلیج فارس.

در این میان، مناطقی که شامل ویژگی های فراتر از گروه خود باشد نیز وجود دارند؛ مانند منطقه یک که دارای ویژگی های هر سه گروه و منطقه ۲۲ که شامل ویژگی های گروه های اول و سوم است. همچنین جاذبه های گردشگری اطراف تهران را نیز می توان در یک دسته بندی دیگر بررسی کرد.

شهرداری ها و برند گردشگری

برندینگ نیز مبحث مهمی است که در این زمینه شهرداری ها باید به آن توجه کنند. همان طور که شهرداری تهران با برنامه ریزی مناسب، روزنامه و فروشگاه خاصی را در اذهان عموم به خوبی ثبت کرده است، در این زمینه نیز می تواند صاحب برندی خاص باشد. صندوق سرمایه گذاری شهرداری تهران با حمایت از بخش خصوصی، تعدادی دفاتر گردشگری بالاخص در مناطق دارای پتانسیل گردشگری راه اندازی کرده و از آنجایی که اعتبار شهرداری تهران، پشتوانه این دفاتر است، می توانند موفق عمل کند. با توجه به آنکه دیگر پتانسیل های گردشگری در جهت توسعه بر هیچ کس پوشیده نیست، شایسته است شهرداری ها با نگاهی تخصصی تر و جدی تر به این قضیه بپردازند.

سمانه ستوده

کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهر

درآمدزایی پایدار گردشگری برای شهرداری ها

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *