گردشگری ایران

دریاچه کفه ،خنج

دریاچه کفه ،خنج

کفه3

دریاچه کفه خنج در موقعیت جغرافیایی N275127 E533105 در استان فارس واقع است. این دریاچه ۱۳۰ کيلومتر مربع مساحت دارد و نزديک شهر خنج در شهرستان خنج قرار دارد.

از درياچه هاي نزديك به اين منطقه، مي توان درياچه ميدان گل شهرپير در ۱۵ کيلومترى غرب حاجى‌آباد در شهرستان داراب را نام برد. «كَفه» در زبان محلي به معناي منطقه اي دشتي و فاقد شيب است. «كَفه خُنج» مكاني آبگير است كه به هنگام ريزش بارش‌هاي موسمي، آب فراوان در آن جمع مي‌شود و شكل درياچه و باتلاق به خود مي‌گيرد.

کفه1

بر اساس اسناد تاريخي موجود، اين دشت (كفه)، به «كفه حاج اياز خان» نيز معروف بوده است. علت اين نامگذاري به‌گِل نشستن يك گله گوسفند خاصه سفيد (گوسفندان اصلاح شده انتخابي و تماماً به رنگ سفيد)متعلق به حاج ایازخان قشقایی به هنگام يك رگبار بهاره ذكر شده است.

کفه

خنج در ۱۰۱کیلومتری غرب لار و در ۲۶۵کیلومتری جنوب شیراز در دشتی وسیع واقع است کولیته در شمال و کوه مهنه ( میانه) چونان سدی به موازات آن در جنوب با ارتفاعی تقریباً همسان سر بر افراشته اند.دریاچه فصلی کفه خنج گستره ای شرقی غربی دارد و طول آن در حدود 18 کیلومتر و عرض آن 8 کیلومتر است. ارتفاه دریاچه از سطح دریا 655 متر است.

منبع :کویرها و بیابان های ایران


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *