گردشگری ایران

دریاچه کلار، گندمان

دریاچه کلار، گندمان

کلار6

دریاچه کلار در موقعیت جغرافیایی E510123 و E315140 بر فراز قله کلار در ارتفاع 3428 متری از سطح دریا در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این دریاچه در سلسله جبال زردکوه بختیاری در جنوب غربی شهر گندمان قرار دارد. آب این دریاچه از ذوب برفهای کوه ها و ارتفاعات و بویژه کوه کلار تامین می شود.

کلار2

این دریاچه در فصل زمستان کاملا یخ زده و در تابستان همیشه دارای آب است. عمق آب دریاچه بین 20 تا 15 متر متغیر است. اهالی محلی به آن محل «چال تر» و به دریاچه آن «شط چال تر» می گویند. وسعت دریاچه در حدود 1000 متر مربع است و اختلاف ارتفاع آن با قله کلار در حدود 200 متر است. منطقه به دلیل ارتفاع زیاد فاقد پوشش گیاهی است.

کلار3 

اگر فاصله اهواز تا اصفهان را از جاده ایذه طی کرده باشید، در فاصله شهرهای ناغان و بلداجی چشمتان به دریاچه سد چغاخور افتاده است. در انتهای دریاچه، کوه نسبتاً بلندی قرار دارد که معمولاً در تمام طول سال برف روی آن ماندگار است این همان کوه کلار است. 

کلار1

این کوه وسعت زیاد و قله های متعددی دارد که بلند ترین آنها در جوار دهستان چغاخور و روستای سیبک قرار دارد که به کلار تنگ سیاه موسوم است و حدود ۳7۰۰ متر ارتفاع دارد . ولی زیبا ترین قله آن قله ای است که در سمت تالاب گندمان و نزدیک روستای نصیر آباد قرار دارد و 3600 متر ارتفاع دارد.

کلار

منبع :کویرها و بیابان های ایران

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “دریاچه کلار، گندمان”

  1. ANITA نیم‌رخ
    ANITA

    سلام
    با تشکر از اطلاعاتتون

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام.بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…
      خواهش میکنم و وظیفه ماست…
      موفق باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *