گردشگری ایران

روستای اورامان تخت – مریوان

روستای اورامان تخت – مریوان

اورامان7

روستای اورامانات تخت در جنوب شرقی شهر مریوان در استان کردستان قرار دارد که به وسیله جاده ای به طول 75 کیلومتر شهر مریوان متصل می شود.این روستا را هزار ماسوله نیز می نامند .زیرا معماری آن همانند ماسوله است .حیاط هر خانه بام خانه ای دیگر است اما با وسعتی بیشتر.

اورامان

معماری اورامانات و سرسبزی این منطقه کوهستانی رویای پله هایی به سمت بهشت را متصور می کند.خانه های این روستا با سنگ و اغلب به صورت خشکه و به صورت پلکانی ساخته شده است.

مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانی شهری بزرگ بوده و تخت یا مرکز (حکومت)ناحیه ای اورامان یاد می کرده اند.جاده اورامان تخت در دامنه کوههایی قرار گرفته که از زیبایی فوق العاده ای برخوردار است این روستا در دره ای شرقی – غربی و در شیب تند کوه (تخت )واقع شده است.

روستای اورامان تخت در کردستان در دل کوههای سر به فلک کشیده رشته کوههای زاگرس ،در مسیر رودخانه سیروان هر ساله در اخرین چهارشنبه و پنج شنبه قبل از 15 بهمن برگزار کننده آئین شالیار است که بعضی از مورخان قدمت آن را هزار ساله می دانند.

آئین باستانی پیر شالیار نماد عینی از مشارکت فعال مردم در مناسب های مختلف اجتماعی و فرهنگی است.روستای اورامان  تخت به عنوان یکی از مناطق گردشگری در کشور مطرح است و در بعضی از روزهای سال علاوه بر گردشران داخلی افرادی را از دیگر کشورها نیز به خود جذب می کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *