گردشگری ایران

عمارت آصف وزیری – سنندج

عمارت آصف وزیری  – سنندج

 

آصف78

 

خانه آصف وزیری یکی از عمارت‌های زیبای سنندج می‌باشد که در مرکز این شهر در خیابان امام واقع شده است. وسعت این بنا 4500 مترمربع می‌باشد و توسط آصف اعظم (میرزا علی‌نقی خان لشکرنویس) در دوره صفویه ساخته شده و در اواخر دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی اول قسمت‌هایی به آن اضافه شده است.

 

آصف56

 

سردرِ ورودی بنا با نمای آجری که به شکل نیم هشتی است، بر اساس سبک باروک ایرانی ساخته شده است. تالار تشریفات، ایوان ستون‌دار و اُرُسی پرکار آن از بخش‌های بسیار زیبای بنا محسوب می‌شود. عمارت دارای یک رشته قنات است که در حال حاضر آب‌ آب‌نمای مقابل تالار را تأمین می‌نماید.

 

آصف5

 

بنا شامل تزئینات معماری همانند گچبری، آینه‌کاری، و تزئینات چوبی است. در ضلع جنوب غربی عمارت، حمام خصوصی با سبک و اسلوب معماری حمام‌های ایرانی ساخته شده و دارای نقش‌های آهکبُری می‌باشد. این بنا از سال 1377 تا سال 1381 مرمت شد.

 

آصف3

 

در ابتدای ورود به عمارت و مسیر دالان منتهی به حیاط مرکزی، دری به سمت راست باز می‌شود که در گذشته حیاط مستخدمین بوده و با توجه به این که بخش‌های مختلف این قسمت به کلی تخریب شده و هیچ آثار و شواهدی از گذشته به جا نمانده بود، با مسقَّف نمودن بخش عمده‌ای از این فضا به وسیله گنبدهای آجری و احیا نمودن حوض اصلی و ساخت رواق در اطراف آن، بخشی از این قسمت به نگارخانه و بخش دیگر آن به چایخانه سنتی تبدیل شده است.

 

آصف

 

این بنا در سال‌های اخیر به موزه تغییر کاربری داده و با نام «خانه کرد» شناخته می‌شود. در این موزه مجموعه‌ای از شیوه‌های کار و زندگی مناطق کردنشین به معرض نمایش گذاشته شده است.


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *