گردشگری ایران

عمارت امجد الاشراف -سنندج

عمارت امجد الاشراف -سنندج

 

امجد 1

 

عمارت امجد الاشراف یکی از بناهای اعیانی و تاریخی شهر سنندج است که در خیابان صلاح‌الدین ایوبی این شهر واقع شده است. این بنا به سفارش میرابوطالب که از تجار اهل اصفهان بوده با چیره‌دستی و مهارت معماران و استادکاران اصفهانی در سال 1217 هجری قمری ساخته شده است.

 

امجد 2

 

این عمارت شامل قسمت‌های مسکونی بوده که در مجاورت تالار تشریفات قرار داشته و تالار تشریفات در ایام محرم محل عزاداری برای امام حسین (ع) بوده است. در سال‌های بعد از ساخت بنا در قسمت‌های مختلف آن به ویژه قسمت جنوبی، تغییرات و دگرگونی‌هایی ایجاد شده است.

 

 

امجد 3

 

فضاها و اطاق‌های سه ‌دری و پنج دری در دو طبقه، گچبری‌های پرکار با نقوش اسلیمی و در جوار آن نقاشی‌های متأثر از نقاشی غربی، قاب‌بندی‌های سقف حسینیه با نقاشی‌های زیبای منحصر به فرد و پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی و سایر عناصر تزئینی بکار رفته در بخش‌های مختلف از جمله خصوصیات شاخص و منحصر به فرد بنا می‌باشد و به همین جهت یکی از بااهمیت‌ترین بناهای استان از نظر معماری و به ویژه تزئینات وابسته به معماری است. در نمای بنا تزئینات آجرکاری خفته و راسته خوبی کار شده است. این ساختمان دارای حیاط همراه با حوضی مستطیل شکل و سنگفرش تخته‌پوش سنندجی است.


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *