گردشگری ایران

عمارت فروغ الملک (موزه هنر مشگین فام )- شیراز

عمارت فروغ الملک (موزه هنر مشگین فام )- شیراز

 

مشگین 677

 

عمارت فروغ الملك در سال 1310 (اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي اول) توسط فروغ الملك قوامي (داماد قوام بزرگ) در زميني به مساحت 1020 متر مربع در محور سنگ سياه و در جوار بقعه بي بي دختران احداث گرديد.اين بنا جهت استفاده مسكوني ساخته شده و شامل پاسدارخانه،آشپزخانه ،‌اسطبل ، حمام و دو بابمنزل مسكوني (مهمان سراي فدك فعلي و خانه فروغ الملك )‌مي باشد كه خانه فروغ الملك در سه طبقه و شامل زیر زمین طبقه همکف و طبقه اول است که دارای دو بخش بیرونی و اندرونی با دو حیاط جداگانه، عمارت شاه نشین ، حوضخانه ، حمام ، آشپزخانه و … است .

 

مشگین 67

 

در دو قسمت شمال و جنوب دو اتاق پنج دری دارد . در ضلع شمال غربی سالن اصلی ساختمان به نام شاه نشین قرار دارد که دارای پنجره های گره کاری است . این شاه نشین به وسیله حوضخانه ای هشت ضلعی به قسمت اندرونی متصل میشود.هنر نقاشی روی سقفها یادآور هنر دوره زندیه است.

 

مشگین 465

 

اسكلت و ساختار اصلي بنا در پي سنگ با ملات گچ ، ديوارها آجر با ملات گچ و خاك و در سقف تيرهاي چوبي با پوشش گل و خاك و كاه گل مي باشد.
تزيينات اين بنا شامل تزيينات آجري ، تزيينات كاشي كاري ، نقاشي هاي سقف و نقوش بر روي سنگ ها به صورت حجاري شده مي باشد.

 

مشگین 1

 

مرمت اين بنا در سال 1379 توسط سازمان عمران و بهسازي شهري شروع شد كه شامل تعويض سقف ها ، مرمت كليه آجركاري هاي نما ، تعويض در و پنجره هاي چوبي ، كاشي كاري حوض ها و مرمت سقف حوض خانه مي باشد.از سال 1327 تا اواسط دهه 50 با نام دبستان فروغ الملک مورد مورد استفاده آموزش وپرورش قرار گرفته است . این بنا از سال 1381 پس از مرمت و بازسازی در اختیار آقای حسن مشکین فام قرار گرفت و کاربری آن به موزه هنر معاصر فارس تغییر یافت.

 

مشگین 566

 

اشیاء موجود در موزه شامل صدها قطعه از هنری است که طی بیش از نیم قرن توسط ایشان تهیه و گردآوری شد و شامل دو بخش عمده آثار هنری خانواده مشکین فام و آثار هنرمندان معاصر فارس می باشد که بر حسب نوع اثرهنری و یا تکنیک و دوره آفرینش در قالب بخش هایی با آثار حجاری و نقش برجسته ، خوشنویسی ، نقاشی ، عکاسی ، هنرهای تجسمی و … تقسیم بندی گردید و به نمایش گذاشته شده است.

 

مشگین

 

اشياى موجود در موزه شامل صدها قطعه اثر هنرى است كه طى بيش از نيم قرن با تلاش و سرمايه خانواده مشكينفام با عشق و علاقه تهيه و گردآورى شده و شامل دو بخش عمده:
الف) آثار هنرى خانواده مشكينفام،
ب) آثار هنرمندان معاصر فارس است. آثار موجود برحسب نوع اثر، تكنيك يا زمان خلق اثر در قالب بخشهاى مجزا تقسيم شده و در معرض نمايش قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *