گردشگری ایران

قلعه ارشق،مشگین شهر

قلعه ارشق، قلعه ای است تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان ـ ایلخانی، که در نزدیکی روستاهای تُبنق و دوست بیگلو در شهرستان مشگین شهر، استان اردبیل واقع شده است. این اثر در مورخه ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۸۹۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنیان اولیه این قلعه در دوره اشکانیان صورت گرفته و حتی گفته می شود که نام ارشق از اشک، سیلاب اول کلمه اشکانی، گرفته شده است که بنیانگذار سلسله اشکانیان در سال ۲۲۸ ق.م می باشد. این قلعه در دوران های مختلف اسلامی و تاریخی از جمله دوره ساسانی، سلجوقی و ایلخانی، با توجه به آثار باقی مانده از آنها، به عنوان قلعه نظامی و دفاعی در مقابله با هجوم بیگانگان چندین قرن استفاده شده است. این قلعه از نظر پلان معماری شباهت زیادی به معماری قلعه قهقه و قلعه بابک دارد.

معماری قلعه ارشق بر روی صخره طبیعی و دامنه های اطراف آن می باشد. دیواره قلعه، صخره های خطرناک عمودی شکل طبیعی می باشند که گویا بدست بشر پیرایش یافته اند. علت پیدایش این صخره های عمیق در منطقه، فوران کوه آتشفشانی سبلان و فرسایش طبیعی بوده است. صعود به قلعه فقط از ضلع جنوب شرقی آن امکان پذیر می باشد.

قلعه ارشق دارای چندین برج مدور در دور قلعه با مصالحی از سنگ تراش خورده و سارج بوده که تنها قسمتی از این معماری باقی مانده است. در قسمت فوقانی قلعه خرابه هایی از بناها و آب انبارهای سنگی، کنده و ساخته شده شده توسط بشر به چشم می خورد که شکوه و عظمت زیبایی قلعه می باشد. معماری قلعه ارشق با گذشت زمان در اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده و میراث فرهنگی در صدد بررسی مطالعات باستان شناسی و حفظ و احیاء آن می باشد.

این قلعه در ۳۰ کیلومتری شمال غربی مشگین شهر، در ۴ کیلومتری شرق روستای دوست بیگلو و ۶ کیلومتری غرب روستای تبنق قرار دارد. در پایین دره این قلعه باغات سرسبز میوه قرار داشته و رودخانه قره سو جاری است.

آدرس:

استان اردبیل ـ مشگین شهر ـ روستای دوست بیگلو (فاصله از مشگین شهر ۳۰ کیلومتر)

 

منبع: www.meshginshahrim.ir

 

قلعه ارشق،مشگین شهر

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *