گردشگری ایران

قلعه طرق،استان اصفهان

قلعه طرق،استان اصفهان

قلعه طرق98

طَرْق روستایی است در ۳۵ کیلومتری شهرستان نطنز در استان اصفهان. قرار گرفتن این قلعه بر روی بلندی و دیوارهای مرتفع و غیر قابل نفوذ آن شکوه و عظمت خاصی دارد که هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند. این قلعه بر روی یک کمر ساخته شده.

قلعه طرق89

سازنده یا سازندگان ان هنوز مشخص نیستند اما یکپارچه بودن مصالح بکار رفته و شکل ساختمانی بیرونی و معماری آن از جنوبی‌ترین قسمت تا شمالی‌ترین قسمت ان بیان کنده وجود یک فکر واحد در ساخت آن است. کاربرد این قلعه بیشتر برای محافظت و انبار کردن محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو و کشمش و سایر محصولات کشاورزی بوده است.

قلعه طرق7

شکل اتاق‌ها و تقسیماتی که در کف و زیر زمین اتاق‌ها وجود دارد و وجود خمره هایی به قطر یک متر و کمتر که در گذشته وجود داشت ولی متأسفانه اکنون وجود ندارند مبین این قضیه است.

قلعه طرق6

درب ورودی قلعه در میان یک دیوار محکم و آجری با قطر حدود یک متر قرار داده شده و اتاق نگهبان قلعه که اکنون بازسازی شده در بالای این درب محکم وجود دارد که از طریق حفره‌ای دید کاملی به جلوی در قلعه دارد که قلعه‌بان را از هویت افرادی که در می‌زده‌اند مطلع میکرده.

قلعه طرق47

این قلعه دارای یک راهروی اصلی است که از ابتدا تا انتهای قلعه کشیده شده که راهروهای کوچکتری این راهروی اصلی را در چند نقطه از اول تا اخر قلعه قطع می‌کند.

قلعه طرق46

ساختمان‌های موجود عموماً در 3 طبقه ساخته شده اند که به شکل خاصی سعی شده از فضای داخل قلعه نهایت استفاده صورت بگیرد. در این قلعه بیش از 300 اتاق کوچک و بزرگ وجود دارد. وجود دو عدد سرویس بهداشتی در قسمت شرقی و غربی که خود دارای معماری خاصی از نظر بهداشتی و دفع فضولات است شاید کمتر مسکونی بودن آن را بیان کند. سقف اتاق‌ها به دو صورت خشتی ضربی و تخته چوبی شکل گرفته که کاربری‌های متفاوت اتاقهای قلعه را بیان می‌کند.

قلعه طرق456

در یک سوم انتهایی اینر روی سطح صاف یک کمر بنا شده است یک میدان کوچک وجود دارد که قلعه را به دو قلعه تاریخی که ببخش پایین و بالا تقسیم می‌کند.

قلعه طرق56

در گوشه این میدان چاهی وجود دارد که در سنگ کمر حفر شده است (به احتمال زیاد از چاه برای ورود و خروج اضطراری استفاده می‌شده) و به سبک خاصی تراشیده شده و به اتاقی بزرگ در اندازه حدود 20 متر مربع با شکلی غیر منظم در زیر قلعه که خود نیز از تراشیده شدن سنگ بدنه پایینی قلعه ایجاد شده برخورد می‌کند، این اتاق نیز دارای سکوهای بزرگ و کوچک است که کاربری آن مشخص نیست.

قلعه طرق8

ورود به این اتاق از قسمت شرقی قلعه هنوز میسر است. قسمتی از بنای قلعه(شمال شرقی) بر اثر زلزله و از هم پاشیدگی سنگ کمر زیرین آن فرو ریخته که اثار آن هنوز باقی است.

قلعه طرق 4

افسانه‌های زیادی در مورد این قلعه گفته شده ولی مورد بحث ما نیست. این اثر مورد توجه میراث فرهنگی شهرستان نطنز قرار گرفته و در حال مرمت است.

قلعه طرق34 قلعه طرق

منبع :رسانه مجازی نگاه


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *