گردشگری ایران

مراقب تورهای دقیقه 90 باشید

مراقب تورهای دقیقه 90 باشید

 

 

تورهای «دقیقه 90» یا «لحظه آخری» پدیده‌ای است كه در چند سال اخیر بروز كرده است و چون زیر قیمت به فروش می‌رسد، جذابیت زیادی برای مردم دارد؛ اما این تورها چقدر قابل اعتماد هستند و خدمات در آن‌ها چگونه باید باشد؟

خبررسانی درباره‌ی این تورها معمولا از طریق پیامك یا تبلیغات اینترنتی است. برای سفر با این تورها باید در حالت آماده‌باش بود و به‌محض دیدن تبلیغ، بلافاصله تصمیم گرفت و چمدان را بست و عازم فرودگاه شد.

این پدیده را بیشتر در مسیرهای خارجی، بویژه كشورهایی كه برای سفر به آن‌ها به گرفتن روادید نیاز نیست یا شهرهایی مانند مشهد و كیش كه متقاضی زیادی دارند، می‌توان دید، عمده‌ی دلیل‌اش هم پر نشدن صندلی‌های هواپیماست كه آژانس برای جبران ضرر مالی، صندلی را زیر قیمت می‌فروشد و به این ترتیب، قیمت تور شكسته می‌شود؛ اما گاهی هم این جریان، حربه‌ دست عده‌ای می‌شود كه از آن برای جذب مشتری به آژانس استفاده می‌كنند و بعد هم تور را به همان قیمت واقعی می‌فروشند.

گاه پیش می‌آید كه برخی آژانس‌ها از این فرصت استفاده می‌كنند و با اعلام قیمت غیرواقعی برای تورها، مردم را به دفاتر خود می‌كشانند و بعد هم با تشریح جزییات خدمات تور و اعلام قیمت‌های جداگانه برای هریك از خدمات، رقم دیگری را مشخص می‌كنند كه در بیشتر مواقع نیز مشتری جذب می‌شود؛ اما باید توجه داشت هر آنچه در آژانس وعده داده می‌شود، در قرارداد هم ذكر شود تا دردسری پیش نیاید.

داستان تورهای دقیقه‌ی 90 از این قرار است كه آژانس‌ها، هواپیما و هتل را از قبل رزرو می‌كنند و هزینه‌اش را هم می‌پردازند، از اینجای كار دیگر شركت هواپیمایی و هتل كاری ندارد كه آژانس این خدمات و تورش را به چه قیمتی می‌فروشد. گاهی پیش می‌آید كه این آژانس نمی‌تواند برای تمام این ظرفیت مشتری جذب كند، برای همین، این پول از جیبش می‌رود و برای این‌كه جلوی ضرر را بگیرد، تورش را در آخرین لحظه، زیر قیمت می‌فروشد تا دست كم بخشی از ضرر مالی را جبران كند.
گاه پیش می‌آید كه برخی آژانس‌ها از این فرصت استفاده می‌كنند و با اعلام قیمت غیرواقعی برای تورها، مردم را به دفاتر خود می‌كشانند و بعد هم با تشریح جزییات خدمات تور و اعلام قیمت‌های جداگانه برای هریك از خدمات، رقم دیگری را مشخص می‌كنند كه در بیشتر مواقع نیز مشتری جذب می‌شود
گاهی در فرودگاه‌های خارجی هم افرادی دیده می‌شوند كه بلیت برخی پروازها را تا یك‌پنجم زیر قیمت می‌فروشند. ما هم در مسیر كیش با این مسأله مواجهیم؛ افرادی كه بلیت 342هزار تومانی رفت و برگشت كیش را به قیمت 40هزار تومان می‌فروشند.

اما چقدر می‌توان به این تورها اطمینان كرد؟ آن هم در شرایطی كه بسیاری از آژانس‌دارها، بویژه قدیمی‌های این صنف كه هنوز به روش‌های سنتی فروش و جذب مشتری پایبندند، دست و دل‌شان برای معرفی كردن مردم به این تورها می‌لرزد. گلدوست در پاسخ به این پرسش گفت: بالاخره این پدیده وجود دارد. بعضی از آژانس‌ها مجبورند برای جبران ضرر مالی، این كار را انجام دهند؛ ولی یك توصیه به مردم می‌شود، این‌كه حتما با آژانس فروشنده‌ این تورها، قرارداد ببندند تا اگر خدمات‌شان نسبت به قرارداد جابه‌جا شد یا كاهش یافت، بتوان شكایت از آن را پیگیری كرد.

خیلی وقت‌ها اتفاق می‌افتد كه مردم تحت تأثیر این تبلیغ‌ها قرار می‌گیرند، تا فرودگاه می‌روند، پول هم به نماینده‌ی آژانس می‌دهند؛ اما حتی یك رسید هم دریافت نمی‌كنند، بعد هم كه در كشور یا مقصد دیگری با مشكل مواجه یا رها می‌شوند، راه خلاصی ندارند.

در تورهای دقیقه 90، مشتری باید همان خدماتی را بگیرد كه در قرارداد نوشته شده است و مشتری‌های قبلی با قیمت واقعی، همان تور را خریده‌اند. دلیل ندارد وقتی آژانس، تورها را زیر قیمت می‌فروشد از خدماتش بزند.

 منبع: isna.ir

مراقب تورهای دقیقه 90 باشید

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *