گردشگری ایران

معرفی کتاب (فرهنگ فن کوهنوردی و غارنوردی)

فرهنگ فن کوهنوردی و غارنوردی

 

 

 

کتاب “فرهنگ فن کوه‌نوردی و غارنوردی” مجموعه‌ای از واژگان و اصطلاحات فنی مربوط به رشته‌های کوه‌نوردی، سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی، دره‌نوردی، غارنوردی و اسکی می‌باشد. داوود محمدی‌فر، مطالب این کتاب را بر پایه‌ی حروف الفبای فارسی گردآوری نموده است به‌طوری‌که بخش‌های مربوط به حروف “ث”، “ذ”، “ژ” و “ظ” موردی را در بر ندارد. با این وجود، ۱۷۰۰ واژه و اصطلاح در این کتاب توضیح داده شده است.

همچنین، به‌منظور روشن‌تر شدن توضیحات، تعداد ۳۶۰ تصویر سیاه و سفید و معادل انگلیسی واژگان و اصطلاحات لابلای مطالب این کتاب گنجانده شده است.

در ابتدای این کتاب داوود محمدی فر به این مطلب اشاره می کند: «… از سال ۱۳۳۱ که علی اصغر اردوخانی از فنی ترین کوه نوردان کشور بر اثر سماجت و پافشاری خود برای نفر اول بودن در فرود به چاه و ضعف مدیریت نخستین اردوی کوه نوردی کشور، در چاه ۱۰۲ متری قلعه بندر شیراز سقوط کرد و جان باخت تا پایان سال ۱۳۸۸، “۲۶۷ نفر” در کوهستان های کشور جان خود را از دست داده اند. رقمی است هراسناک. یادآور روزهای ماتم و عزا که بسیاری از خانواده ها را گریان و نالان و دربه در کرده است… »

«… مهم ترین علل کشتار بی امان کوهستان های کشور که با گسترش ورزش کوهنوردی آن نیز متأسفانه افزایش می یابد برابراست باجدول زیر:

بیشترین شکل تلفات در ورزش کوهنوردی سقوط در انواع مختلف بوده است با ۶۴ نفر کشته که برابر ۲۴درصد کل جان باختگان کوهستان. سقوط و مرگ نیمی از این جمع (۳۲ نفر) به سبب های زیر بوده است:

جدا شدن از گروه و انحراف از مسیر – ۸ نفر
سقوط در صعود انفرادی – ۶ نفر
سقوط بدون اتصال به کارگاه و کنده شدن کارگاه – ۵ نفر
سقوط امدادگران در حال کمک رسانی – ۴ نفر
تشخیص نادرست، جسارت و بی توجهی – ۳ نفر
سقوط به سبب از جا کنده شدن میخ – ۲ نفر
سقوط به جهت سنگنوردی بدون استفاده از طناب و لوازم – ۲ نفر
سقوط به علت کمبود طول طناب فرود – ۱ نفر
سقوط به علت پاره شدن طناب – ۱ نفر

آمار به روشنی نشانگر آه و ناله خانواده های ماتم زده و عزای عمومی در جامعه ی کوه نوردان کشور است. مطالعه ی فهرست اسامی ۲۶۷ کوه نورد جان باخته حکایت از عمق فاجعه ای دارد که ما را به بررسی علل وقوع حوادث مرگبار کوهستان فرا می خواند…..»

نویسنده هدف خود از نگارش و جمع آوری این کتاب را این گونه بیان می کند: «… هدف از گردآوری و انتشار کتاب “فرهنگ فن کوه نوردی و غارنوردی” این بوده است که مجموعه ای کلاسیک فراهم شود تا در راستای ارتقای دانش فنی کوهنوردان، کاهش خطاها و پیشگیری از خطرهای مرگ آفرین بتواند مثمر ثمر واقع شود…»

درباره‌ی نویسنده:

داوود محمدی‌فر، در سال ۱۳۱۱ در شهر ری متولد شد. از شاخص‌ترین فعالیت‌های اجرایی وی در حوزه‌ی کوهنوردی می‌توان به عضویت در هیات موسس سازمان کوهنوردی تنسینگ-هیلاری، عضویت در کارگروه فنی فدراسیون کوهنوردی، عضویت در هیات موسس کانون کوهنوردان تهران و عضویت در هیات مدیره‌ی فدراسیون کوه‌نوردی اشاره نمود. علاوه بر این، دومین و سومین صعود زمستانی قله‌ی دماوند در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۴۱ و صعود قله‌های علم‌کوه و سبلان از شاخص‌ترین صعودهای محمدی‌فر، بوده است.

وزن 430 g
نویسنده داوود محمدی فر
ناشر سبزان
چاپ 1390
دوره چاپ اول
تعداد صفحات 272
نوع کاغذ معمولی
اندازه کتاب وزیری
شابک 978-600-5033-81-6
قیمت پشت جلد 7000 تومان

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *