گردشگری ایران

معرفی کتاب (گردشگری، دین و سفرهای معنوی)

گردشگری، دین و سفرهای معنوی

 

 

با توجه به کمی اطلاعات در مورد سفرهای معنوی در مقایسه با سایر اشکال گردشگری و توجه به این حقیقت که دانشمندان، رهبران دینی و مقامات متصدی مقاصد زیارتی، بحث راجع به ماهیت گردشگری،دین، سفر زیارتی و گردشگری دینی را به میان کشیده اند، همین باعث شد تا نگارش این کتاب انجام شود.

نویسنده: Dallen J.Timothy and Daniel H.Olsen/ مترجم: محمد قلی پور-احسان مجیدی فرد

نوبت چاپ: اول/ 2006

انتشارات: روتلج

این کتاب شامل دوبخش است. بخش اول شامل 7 فصل است. بخش دوم شامل 10 فصل است.

بخش 1 : مفاهیم ،علایق ومسائل مدیریتی

1- مکانهای مقدس و مکانهای گردشگری

2- سفرهای دینی و نا سوتی :سفرهای معنی دار

3- پارادایمهای سیر وسیاحت :از سفرهای قرون وسطایی تا تورهای واقعی پست مدرن

4- سیر و سیاحت و سفر در دریای ایمان : دیدگاهای از زمان اومانیسم دینی

5- گردشگری دینی به مثابه تجربه اموزشی

6- بطری های خالی در مکانهای مقدس : نقل دینی در عبادتگاهای ملی ایرلند

7- مسائل مدیریتی در رابطه با جاذبه های میراث دینی

بخش 2: سنتهای دینی و گردشگری

1- گردشگری و فلسفه های معنوی” خاور دور “2- دین فطری ،جنبه معنوی خود (SELF) وگردشگری عصر واگشت

3- گردشگری جهانی یهودیان:سفرهای زیارتی ویادبودها

4- آئین بودایی،گردشگری وشیوه حد میانی

5- گردشگری واسلام :مسائل فرهنگی و تعهدات

6- سفر در آئین سیک (SIKH )

7- سفر در آئین هندو :زمینه تاریخی ودیدگاه های مدرن

8- مکانهای مقدس وگردشگری در آئین کاتولیک روم

9- گردشگری وسفر بدون تشریفات در میان قدیسان مدرن

10- نتیجه گیری :آینده گردشگری دینی چیست؟

مختصری راجع به کتاب

علاقه حرفه ای ما به گردشگری باعث شد تا به تألیف این کتاب روی آوریم؛ همچنین زمینه های معنوی ونظام های اعتقادی دینی که راهنمای ما در زندگی روزمره هستند نیز، باعث بوجود آمدن این کتاب شد. بعد از موقعیتهای مختلفی که برایمان پیش آمد تا به منظورهای دینی به سیر و سیاحت بپردازیم، متوجه شدیم که عرصه گردشگری جهانی است که شرایط چشمگیری به وجود آورده تا افراد به لحاظ معنوی و به لحاظ دینی انگیزه پیدا کنند که به سیر و سیاحت بپردازند. میلیونها نفر هر ساله به دلایل مختلف مسافرت می کنند وانگیزه اصلی افراد چه پیرو یک دین رسمی باشند، یا نباشند، مبنای معنوی دارد. گذشته از حجم این نوع سیروسیاحتها، به لحاظ جغرافیایی هم در اکثر نقاط جهان که مرکز مکان های مقدس هستند، این شکل سیروسیاحت متداول است و برای طرفداران دینی و حتی افرادی که فقط از روی کنجکاوی صرف، از این مکانها دیدن می کنند، جالب است. با وجود فراگیر بودن و حجم گردشگری دینی در سطح جهان، اما مطالب چندانی در این باب در ادبیات دین یا گردشگری نوشته نشده است. مجموعه نوپایی از مقاله های نشریه ای در این 15 سال اخیر منتشر شده اند، از جمله مهمترین آنها تحت عنوان” وقایع سالانه تحقیقات گردشگری” (1992) و “تحقیق در خصوص گردشگری و تفریح” (2001) بوده اند. همچنین تعداد کمی کتاب نیز ازسال 2000 چاپ شده اند که تاریخ سفر زیارتی و تغییر سفرهای مذهبی و پرهیز کارانه را به سمت گردشگری عصر جدید به طور خلاصه بیان کرده اند. با توجه به کمی اطلاعات در مورد این نوع سفر در مقایسه با سایر اشکال گردشگری و توجه به این حقیقت که دانشمندان، رهبران دینی و مقامات متصدی مقاصد زیارتی، بحث راجع به ماهیت گردشگری،دین، سفر زیارتی و گردشگری دینی را به میان کشیده اند، همین باعث شد تا نگارش این کتاب انجام شود.

این کتاب دو هدف را دنبال می کند. هدف اول این است که با برجسته کردن موضوعهای مفهومی، مبناهای تئوریکی را که اساس تلفیق دین و گردشگری هستند مورد برسی قرار دهد، بدین ترتیب می توانیم در خصوص افرادی که به طور معنوی فکر می کنند یا به لحاظ دینی انگیزه پیدا می کنند تا مکانهای خاصی را مقدس بشمارند و از آن مکانها دیدن کنند، به فهمی عالمانه دست پیدا کنیم. عالمان دینی وعالمان گردشگری در این کتاب گرد هم آمده اند تا عناصر اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و سیاسی که پل میان دین وگردشگری را ساخته اند بررسی کنند. هدف دوم روشن ساختن این حقیقت است که اکثر تحقیقات اخیر بر این موضوع متمرکز شده اند که یا یک دین خاص را مورد توجه قرار دهند و یا الگوهای خاص سفر زیارتی را مد نظرقراربدهند.

در بخش دوم این کتاب قصد داریم تا به طور تجربی مروری بر ادیان مختلف جهان و جنبشهای مذهبی، همین طور سلوک، مقتضیات، اعمال و سنتهای این ادیان و جنبشها داشته باشیم که در ارتباط با اشکال مختلف سیرو سیاحت هستند. متاسفانه محدودیت مکان و زمان لزوما باعث شد تا حوزه ای از اعتقادات را که امکان داشت، مورد بحث قرار دهیم. فرد برای تصمیم گیری در مورد اخذ یک نظام اعتقادی خاص به اطلاعات قابل دسترس در این زمینه و همچنین افراد متخصص نیاز دارد. تلاشهایی هم که با استفاده از این رویکرد شده، توسط نویسندگانی بوده که هم تحصیل کرده دانشگاهی هستند و هم علاقمندان نظامهای اعتقادی مورد مطالعه، می باشند.

امیدواریم این کتاب بینشی دست اول راجع به مبادی معنوی و دینی گردشگری به دست دهد و مبنای مفهومی فراهم کند تا تحقیق در خصوص این پدیده جهانی و فراگیر در عین حال مطالعه پذیر، افزایش یابد.

منبع: www.istta.ir

معرفی کتاب (گردشگری، دین و سفرهای معنوی)

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *