گردشگری ایران

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل

امین الدین 68

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل پدر شیخ صفی‌الدین و جدّ پادشاهان صفوی در روستای کلخوران در 3 کیلومتری شمال اردبیل قرار دارد و به همین دلیل روستای کلخوران گاه به نام این بقعه، «کلخوران شیخ» خوانده می‌شود.

امین الدین 5ب

مقبره شیخ که در اوایل قرن دهم هجری قمری بنا شده است، در وسط محوطه‌ای وسیع مشهور به باغ شیخ، به شکل هشت ضلعی با آجر ساخته شده و دارای ایوان و رواق و بنای داخلی با دو حجره کوچک در دو گوشه جنوبی بنای داخلی است.

امین الدین 5

درِ منبت‌کاری و ورودیِ بین رواق و بقعه دارای اهمیت ویژه‌ای است و از باقیمانده اشعاری که به خط نستعلیق روی این در کنده شده، تاریخ ساخت آن 1030 هجری قمری ذکر شده است.

امین الدین

در این مجموعه برجی شبیه برج مقبره‌ شیخ صفی دیده می‌شود که احتمالاً مربوط به قرن هشتم هجری قمری است که شیخ صدرالدین موسی؛ پسر دوم شیخ صفی آن را ساخته است اما اصل عمارت در زمان‌های بعد یعنی همزمان با بقعه شیخ صفی در اوایل قرن دهم بنا گردیده است.

امین الدین560

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل از جمله بهترین نمونه مقابر معماری اسلامی ایران محسوب می‌شود که سادگی و موزون بودن اجزای آن و تزئین فوق‌العاده در سطوح داخلی این بنا، آن را در زمره شاهکارهای معماری دوره صفویه قرار داده است.

امین الدین 58

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *