گردشگری ایران

موزه سکه – تهران

 موزه سکه – تهران

سکه 3

موزه سکه یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین مجموعه سکه‌های قدیمی از ۲۷۰۰سال قبل تاکنون است. این موزه در سال ۱۳۴۲ خورشیدی به همت تیمسار آق اولی؛ مدیرعامل وقت بانک سپه و به منظور حفظ میراث فرهنگی کشور تأسیس شد. سکه‌های این مجموعه توسط شیرین ملکزاده بیانی؛ یکی از سکه‌شناسان و پژوهشگران معروف در این زمینه گردآوری و چیدمان و رده‌بندی سکه‌ها نیز با نظارت مستقیم وی انجام شد

سکه

.

این موزه که در آن ۲۰ هزار سکه متعلق به ادوار مختلف تاریخ ایران نگهداری می‌شود، یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین موزه‌های سکه در سطح خاورمیانه است

سکه 12

.

در موزه سکه مجموعه کاملی از مسکوکات تاریخی از اولین سکه‌های ضرب شده در جهان تا سکه‌های دوره معاصر، در معرض بازدید عموم قرار دارد. این مجموعه از نظر نمایش سکه‌های گوناگون ایران در دوره ساسانیان منحصر به فرد می‌باشد. در این مجموعه ردیف کامل و جامعی از انواع مسکوکات دوره صفوی نیز موجود است که در شهرهای گوناگون ضرب شده است.

در این موزه برخی از سکه‌های خارجی از جمله سکه یادبود بازی‌های المپیک مونترال کانادا و بازی‌های آسیایی تهران در سال ۱۹۷۴ میلادی به چشم می‌خورد.

از جمله اشیای جالب توجه در این موزه می‌توان به برخی هدایای دریافتی از سوی بانک سپه، فرمان‌های خطی تاریخی و همچنین شاهنامه فردوسی به خط امیرتومان به همراه تفنگ وی که در غائله آذربایجان و مبارزه با روس‌ها به کار گرفته شد، اشاره نمود.

موزه سکه جنب ساختمان شعبه مرکزی بانک سپه در میدان امام خمینی قرار دارد و در روزهای زوج هفته (به استثنای ایام تعطیل)، از ساعت ۹ الی ۱۵ به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *