گردشگری ایران

میل رادكان،کردکوی

م.ر.ک

 

میل رادكان در استان گلستان و درجنوب شهرستان كردكوی در روستای رادكان قراردارد و متعلق به قرن 5 هجری قمری و با شماره 145 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. میل رادكان بر روی صخره ای طبیعی ساخته شده ودارای پلان مدور به قطر داخلی6 متر و ضخامت 7/174سانتیمتر و به ارتفاع 90/24متراست. پوشش بنا به صورت دوپوسته بوده كه پوسته داخلی به صورت تخم مرغی وپوسته دوم (بیرونی)به صورت رك و سازه بنا آجری با ملات گچ است.ورودی آن در ضلع جنوبی و دارای كتیبه به خط كوفی تزیینی بوده هرچند درگذشته های دورتخریب شده است.

در زیر ناحیه پاكار گنبد رك كتیبه های زیبایی به خط كوفی و پهلوی با آجر و گچ اجرا شده كه نام بانی اثر و شروع كار بنا(407ه.ق) و سال اتمام (411 ه.ق) و نام معمارآن به اسم احمد ابن عمر نوشته شده است.

م.ر.ک1

زيباترين قسمت بنا، در بخش فوقانى آن قرار دارد و مشتمل بر دو رديف قطاربندى و دو کتيبهٔ کوفى است که نام بانى آن و تاريخ ساختمان بر آن نوشته شده است. کتيبهٔ بنا به صورت کشيده نوشته شده است و عده‌اى آن را تقليدى از معمارى گنبد قابوس مى‌دانند. با اين تفاوت که گنبد برج رادکان به صورت دو پوش است و پوشش فوقانى به صورت مخروطه‌ بلندى جلب توجه مى‌کند و از شاهکارهاى معمارى قرون اوليه به شمار مى‌آيد.
سردر ورودى بنا بر پرتگاهى مشرف است. طرح داخلى برج رادکان مدور و نماى بسيار ساده دارد. تمام بدنهٔ بنا از آجر ساخته شده و آجرهاى آن از نظر پختگى، رنگ و استحکام نظير آجرهاى گنبد قابوس است. ملاط به کار رفته در بنا گچ است. تا دورهٔ‌ قاجار، بر بالاى ورودى بنا، کتيبه‌‌اى به خط کوفى وجود داشته که به سرقت رفته است.

اين برج محل دفن يکى از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن ونوريان باوندى است. بناى برج در تاريخ ۴۰۷ هـ.ق شروع و در سال ۴۱۱ هـ.ق به پايان رسيده است.

منبع: www.irandeserts.com

میل رادكان،کردکوی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *