گردشگری ایران

هم اندیشی اول (آیا گردشگری صنعت است یا خدمات؟؟!!)

Tourism is an industry or service.www.gardeshgariiran.ir

 

بسم الله…

سلام خدمت همه ی دوستان و علاقه مندان به سایت گردشگری ایران…

دور اول “هم اندیشی” با سوال: آیا گردشگری صنعت است یا خدمات؟؟!!! آغاز می گردد…

 مهمانان و نظردهندگان عزیز دور اول هم اندیشی ما به لیست زیر می باشد:

 

آقایان:

حمیدرضا رستگار – استاد دانشگاه کویزلند استرالیا

محمد صادق سبط الشیخ انصاری

پرویز شجاعی پارسا

محمد گائینی

مهدی کوثری – شهروندی از لندن

مازیار الطافی

خانم ها:

شفق متولی


جناب آقای حمیدرضا رستگار:

 

There is no doubt that tourism has a significant role in the global economy. Only in Australia overnight tourism spend around $80 billion per year which is forecasted to reach $140 billion by 2020. Now tourism as a social, cultural and economic phenomenon has the power to make significant changes in tourism destinations. On one hand it can bring economic development to a remote community and on the other hand tourism has the power to conserve the fragile natural resources.

Tourism industries is usually the term used for a group of industries or activities that produce tourism characteristic products. In another definition there are a group of industries that provide tourists with tourism related products. For example transport industry that provides transport services to tourists all around the world. The following table provides a list of categories of tourism characteristic products and tourism industries.

Products Industries
1. Accommodation services for visitors 1. Accommodation for visitors
2. Food and beverage serving services 2. Food and beverage serving activities
3. Railway passenger transport services 3. Railway passenger transport
4. Road passenger transport services 4. Road passenger transport
5. Water passenger transport servcies 5. Water passenger transport
6. Air passenger transport services 6. Air passenger transport
7. Transport equipment rental services 7. Transport equipment rental
8. Travel agencies and other reservation services 8. Travel agencies and other reservation servies activities
9. Cultural services 9. Cultural activities
10. Sports and recreational services 10. Sports and recreational activities
11. Country-specific tourism characteristic goods 11. Retail trade of country-specific tourism characteristic goods
12. Country-specific tourism characteristic services                   12. Other country-specific tourism characteristic activities

Source: UNWTO

Tourism consists of different businesses or organisations and each belong to an industry sectors. Sectors such as accommodation, transportations, tour operators, information services, attractions and theme parks are examples of different sectors in tourism. All these tourism sectors together make up an industry that called tourism industry. There are many different tourism activities and functions that are performed by these sectors.


 

جناب آقای محمد صادق سبط الشیخ انصاری:

من با این سوال مشکل دارم، یه فعالیت میتونه یا تولید محصول باشه یا ارائه خدمت، در نتیجه در این سوال اینکه گفته بشه صنعت یا خدمت اشتباه هستش. از طرفی هم گردشگری علم و عمل است و بدون پیبرد هر کدوم از این فاکتورها ناقص است یعنی علم و صنعت گردشگری.

حالا میتونیم بگیم که در دنیای امروز، علم و صنعت گردشگری هم تولید محصول میکنه و هم ارائه خدمت. 

همینطور که میدانید گردشگری شاخه های گوناگونی داره که تقریبا همه آنها در ایران به لحاظ علمی و عملی اجرا نشده است یا ناقص اجرا شده است چون اساسا برنامه ای برای سفر تدوین نشده است و بیشتر آنچه از سفر میبینیم، برنامه ریزی خود مردم است و نه مسئولان و صاحب نظران. حتی این مسئله در مورد گردشگری مذهبی هم مصداق دارد په برسد به گردشگری روستایی و کشاورزی و صنعتی و …

خود من به شخصه از ژئوتوریسم(گردشگری مبتنی بر آموزش علوم زمین به صورت آگاهانه و مسئولانه) کسب درآمد میکنم، یعنی هم علمی و هم عملی، هم ارائه خدمت و هم تولید محصول(این بخش مربوط به فروش مطالب تولیدی آموزش زمین شناسی و وسایل مربوطه می باشد). این مسئله در کشورهای پیشرو در گردشگری وجود دارد ولی در ایران تاکنون به صورت مناسب عملی نشده است.

در ایام نوروز 1394 در یگی از استانها در حال تماشای یک منطقه بودم، یک آژانس گردشگری مشهور با توریستهای خود وارد محل مورد بازدید شد و تنها کاری که انجام شد توضیحات اینترنتی و عکاسی بود. من اسم این فعالیت را ارائه خدمت برای گردشگری نمیگذارم، از نگاه من ارائه خدمت در گردشگری باید تخصصی باشد وگرنه هیچ معنا و مفهوم خاصی نخواهد داشت.


جناب آقای پرویز شجاعی پارسا:

بنظر من گردشگري يك صنعت است دليلم اينه كه اگر صنعت گردشگري رونق پيدا كنه مثل خيلي از صنايع ديگر ميتونه پول ساز باشه ، ميتونه ايجاد كار بكنه و در نتيجه اقتصاد رونق پيدا كنه . بد نيست بدانيد كه بابت هر توريست خارجي 13 شغل ايجاد ميشه كه مهمترين اين مشاغل عبارتند از : صنايع دستي ، ترانسپورت ( هوايي ، زميني ، ريلي ) ، هتل داري ، موزه ها و مشاغل مربوط به گردشگري.


جناب آقای محمد گائینی:

قطعا یک صنعت است و اگر زیرساخت آن درست دیده شود می تواند یک چرخه کامل معیشتی را شکل دهد.


جناب آقای مهدی کوثری:

نظر من هم مثل اکثریت بزرگی که در دنیا هستند این است که توریسم یا گردشگری یک صنعت بزرگ و سود آور است و بنده خودم طی سالهای طولانی که در اروپا زندگی کرده ام این را در سفرهای زیاد در همین انگلیس و لندن و ایتالیا و اسپانیا و فرانسه و بسیار دیگر کشورها که همه ساله بعنوان توریست سری به این کشورها میزنم دیده و تجربه کرده ام.در مورد ایران در حدِ همین سوال باید به 2 نکته ی مهم اشاره کنم: 1- همانطور که همه اکثر ما میدانیم ایران از لحاظ داشتن آثار تاریخی و جاهای دیدنی بسیار غنی و جزو 10 کشور اول جهان قرار دارد اما از نظر معرفی و کسب در آمد از این راه که بهرحال معرفی کشور و کسب شهرت در جهان نیز از تبعات آنست متاسفانه از جایگاه اصلی خود بسیار دور است.2- تا به امروز اکثر نوشته و بحث و گفتگو ها در این زمینه و بسیاری زمینه های دیگر تا مرحله ی تشریح اوضاع ، خوب پیش میرود   و متاسفانه به همین بسنده و ختم میشود،اما امیدوارم از همینجا و تدریجا اینطور رسم شود که بحث و گفتگو بدانجا ختم شود که به این نتیجه برسیم که با شناخت اوضاع و بررسی های انجام شده به مرحله ی عمل رسیده ایم و الان چه راهکارهای عملی در پیش رو داریم.باید از مرحله ی حرف به عمل برسیم و لو هرچند کوچک.همین حرکتهای کوچک از قطره دریا میسازد.


جناب آقای مازیار الطافی:

امروزه گردشگری یک صنعت است اما میتوان گردشگری را به یک خدمات تبدیل کرد.در صورتی که ما در مکان های گردشگری به گردشگران خدماتی قبیل راهنمای گردشگر ،دفترچه راهنما و…


سرکار خانم شفق متولی:

در خصوص پرسش اول که گردشگری خدمت یا صنعت، من فکر می کنم خدمتیِ که می تونه تبدیل به صنعت شه. خدمتُ اینطوری می بینم که فکر می کنم همه ما یه تعهدی به سرزمینمون که توش لایه های مختلف تاریخ و فرهنگ و سنت و … وجود داره، داریم که می شه میراثی غنّی و ما موظفیم علاوه بر مراقبت ازش اونو معرفی کنیم.این امانتی دست ما که باید به نسل های بعدی انتقالش بدیم.یعنی هم بشناسونیمش و هم ضرورت نگه داریش جا بندازیم وقتی تبدیل به صنعت می شه که علاوه بر این وظیفه درون سرزمینی، بهش به صورت یک قوتی نگاه کنیم که تبدیل به فرصت می شه. با راهکارها و ایده هایی که آسیب به این میراث نخوره، مردم دنیارو دعوت می کنیم که با حضور در سرزمین که به دنبال خودش ورود ارز به کشور از این ثروت بازدید می کنند و چرخه ای درست می شه از حضور افراد و استفاده از پتاسیل این حضور برای نگه داری، مراقبت و معرفی میراثمون.


و اما نظر ما (سایت گردشگری ایران) در رابطه با این سوال:

گردشگری علی رغم درآمد زا بودن آن،نمی توان آن را در کنار صنایع قرار داد و دلیل این ادعا این می باشد که گردشگری از صنایع بزرگی تشکیل شده است که منجر به وجود آمدن خدمات گردشگری شده است پس خدمات گردشگری است که درآمد زاست و یا می توان اینطور اشاره کرد که گردشگری دارای ویژگی های آنی بودن، تفکیک ناپذیر بودن،غیر قابل ذخیره بودن، نامشابه بودن،ناپیوستگی و ناملموس بودن می باشد که این ویژگی های خدماتی بودن گردشگری را اثبات می کند نه صنعتی بودن یا در بعد تبلیغات گردشگری به دلیل ناملموس بودن کالاهای گردشگری،فروش این کالا ها از طریق آگاهی دادن،ترغیب نمودن،اعتماد سازی و یادآوری صورت می گیرد که نشان از خدماتی بودن گردشگری است.

همچنین در یک جمع بندی کلی باتوجه به مطالعاتی که از نوشته های دکتر مهدی سقایی در این خصوص داشتیم و حرف ها و مطالعات ایشان را در این خصوص قبول داریم که ایشان نوشته اند:

بر بنيان برخی پيامدهاي اقتصادي در سطح جهاني است كه برخي از كارشناسان به گردشگري لقب « صنعت » داده اند و با تاكيد بر صنعت گردشگري، آن را در كنار ديگر صنايع بزرگ دنيا همچون صنعت نفت و خودروسازي و در رقابت با آنها، قرار داده اند.اين امر به بيان بارزتر گونه اي اغماض عمدي در ناديده گرفتن علم اقتصاد و تقسيم بندی هاي فعاليت هاي اقتصادي در چارچوب اين علم مي باشد. واقعيت قضيه آن است كه گردشگري با تمام اين تفاصيل و حجم گسترده تبادلات و تعاملات اقتصادي، به عنوان يك زير بخش خدمات در علم اقتصاد مطرح بوده و صنعت ناميدن اين فعاليت اقتصادي به گونه اي ناديده گرفتن چارچوب هاي دانش اقتصاد مي باشد. هرچند صنعت ناميدن گردشگري گونه اي اغماض عمدي در علم اقتصاد است زيرا که گردشگري به عنوان يک زيربخش خدمات ، فاقد ويژگي هايي است که مختص بخش صنعت مي باشد با اين وجود اين امر بديهي است که گردشگري يک فعاليت اقتصادي گسترده است که صنايع مختلفي در چارچوب جريان گردشگري به طور مستقيم و غير مستقيم مشغول به فعاليت مي باشند.

ارائه يك تعريف قابل قبول از پديده گردشگري، به رغم حضور گسترده آن در زندگي اجتماعي دشوار است. به ويژه وقتي بخواهيم آن را به عنوان يك صنعت تعريف كنيم، دچار دردسر خواهيم شد. در نوشته  هاي مديريتي، صنعت به صورت شماري موسسه بازرگاني كه كالاها و خدمات مشابهي را توليد مي كنند و بنابراين در رقابت با يكديگر هستند تعريف مي شود. اين تعريف، از لحاظ مفهوم لغوي به هيچ روي با مفهوم صنعت گردشگري تطابق ندارد. بنگاه  هاي اقتصادي  اي كه گردشگري را تشكيل مي دهند (به رغم رقابت جدي  اي كه بخش  هاي مشابه با يكديگر دارند)، عموما كالاها و خدمات مكمل عرضه مي كنند تا كالاهايي كه رقيب يكديگر باشند. مثلا صنعت خطوط هوايي، صنعت هتلداري، رستوران و جاذبه ها با يكديگر رقابت نمي كنند. آن ها يكديگر را كامل مي كنند و در تعامل با يكديگر، به گردشگران خدماتي را عرضه مي كنند كه امكان گذراندن تعطيلاتي توام باآسودگي براي آنان فراهم شود.


*از دیگر دوستان و خوانندگان عزیز این سایت هم خواهشمندیم که شما هم در این هم اندیشی شرکت نمایید و نظرات خود را در اینباره بیان کنید و علاوه بر آن میتوانید نظراتی که مهمانان عزیز همچنین خود سایت ما در دور اول این هم اندیشی ارائه دادیم،انتقاد یا تحسین کنید و در حقیقت نسبت به این مطالب گفته شده نظر دهید…

باتشکر…

مدیران سایت:

زهرا مرادی و مرضیه فلاح زاده

هم اندیشی اول (آیا گردشگری صنعت است یا خدمات؟؟!!)

دیدگاه‌ها

10 پاسخ به “هم اندیشی اول (آیا گردشگری صنعت است یا خدمات؟؟!!)”

  1. حیدر آقاگلی نیم‌رخ

    با سلام . گردشگری در اصل یک نیاز است برای پیشرفت صنعت و خدمت بهتر . شاید بشود گفت صنعت و خدمات لازم و ملزوم همدیگر هستند . هیچ کدام را جدا از همدیگر نمی شود نگریست . از این جهت که گردشگری پیچیدگی های خاص خود را دارد می تواند صنعت باشد و از جهت دیگر چون برای آسایش انسان ضرورت دارد ، می توان آن را خدمت صنعت به بشریت دانست .

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام و عرض ادب…
      بسیار سپاسگزارم از حضور گرم و همیشگی شما و مخصوصا مشارکت شما در این هم اندیشی…
      ابتدا بهتر بود که نظرتان را دقیق تر دراین باره به ما می فرمودید چرا که شما اعتقادتان بر این است که گردشگری هم می تواند صنعت باشد هم خدمات که این جمله شما دوپهلو هست و دقیق برایمان باز نکردید،چرا که ما صنعت حمل و نقل را داریم که برای آسایش مردم می باشد،پس با این تفاسیر و گفته ی شما همه ی صنایع هم می تواند صنعت باشد هم خدمات،چرا که این مشخصه آسایش انسان در همه صنایع به نوعی میتواند وجود داشته باشد. گردشگری برای آسایش مردم می تواند باشد ولی لازم و ملزوم به اون نگاهی که شما فرمودید نیست.گردشگری خود به تنهایی محصولی تولید نمی کند که قابل لمس باشد. پس این قابل لمس نبودن ما را از صنعتی بودن گردشگری دور می کند و گفته های دکتر سقایی هم در این حیطه که با دلیل بر درستی صنعتی نبودن گردشگری بیان کردند ،قابل تامل نیز می باشد…
      اگر این حرفایی که زدم را قبول ندارید یا اشتباه از حرفای شما برداشت کردم،میتوانید حرفای بنده را نقض کنید…چون بحث و تبادل نظر بیشتر باعث نتیجه بهتر میشود…

  2. zahra نیم‌رخ
    zahra

    سایت خوبیه اما باید یه جوری نوشته بشه که دانشجو بتونه توی پروژه ازش استفاده کنه

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام.بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…
      ممنونم از لطف شما…
      سایت ما سایتی است که سعی دارد به تمام موضوعات پیرامون گردشگری ایران و دیگر ابعاد مختلف آن بپردازد که هر نوع قشر از جامعه بتونه از مطالب این سایت استفاده کنه که ما در قسمت”درباره ما” سایت رسالتمان را عرض کردیم و اما پروژه دانشگاهی بحثی است جدا که افراد متخصص در حوزه ی دانشگاهی این رشته را میطلبد و علاوه بر این هم سایتی را میطلبد که در زمینه ی دانشگاهی فعالیت کند،عین سایت دانشجویان مدیریت جهانگردی که متعلق به آقای میلاد فرزانه است.ولی به روی چشم و ما سعی میکنیم که انتظار شما را هم برآورده کنیم…
      خوشحال میشدیم در قسمت موضوع “آیا گردشگری صنعت است یا خدمات؟؟!!!” که این نظر را گذاشتید،حداقل در مورد خود این هم اندیشی هم نظر خود را بیان میکردید…
      موفق باشید…

  3. مصطفی از دنیای پرندگان نیم‌رخ

    میشه گفت با توجه به همون فرابخشی وبین بخشی بودنشه که بطور اصطلاحی به آن صنعت گفته میشه وفقط بطور اصطلاحی وگرنه تعریف صنعت کاملا مشخص وروشنه

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام.بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…
      بسیار لطف فرمودید بابت شرکت در این هم اندیشی…
      اتفاقا این حرفی که شما زدید رو هم من به این نتیجه رسیده بودم که به طور اصطلاحی میگن صنعت و حرفتون کاملا درسته و خوب گفتید و به نظرم بیشتر میشه گفت که گردشگری رو شباهت میدن به صنعت درحالی که ماهیتن صنعت نیست…
      موفق باشید…

  4. منصور حاجی پور نیم‌رخ
    منصور حاجی پور

    با سپاس از نظر مدیریت سایت گردشگری ایران

    من امشب با سایت شما آشنا شدم و از مطالب ارزشمند شما استفاده کردم ایجانب یکی از علاقمندان صنعت گردشگری از استان بوشهر هستم و حدود 40 سال در زمینه گردشگری فعالیت دارم
    آیا گردشگری صنعت هست یا خیر؟
    همانطوریکه اطلاع داری بعضی از بزرگان از جمله توماس دیوید سون گردشگری را فراتر از یک صنعت می دانند او معتقد است گردشگری به مراتب بیش از یک صنعت است و با اطلاق صنعت به گردشگری آن را کمتر از آنچه هست تعریف کرده ایم و افرادی مانند بورکات و مدلیک می پذیرند که به دلیل ماهیت ویژه و پیچیده محصولات گردشگری، اطلاق صنعت با تعریف رایج از آن به گردشگری اما با این استدلال گردشگری را به عنوان صنعت قبول دارند که گردشگری به عنوان بخشی از اقتصاد، عملکردی یکسان داردو آن تامین نیاز های گردشگران است هرچند گردشگریماهیتی خدماتی دارد. البته من با نظر شما هم موافق هستم ولی شاید بتوان هردو نظر را پذیرفت

    البته من با نظر شما هم موافق هستم که گردشگری فعالیتی خدماتی است

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام.بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…
      بسیار خرسند شدیم از آشنایی با شما و مخصوصا اینکه 40 سال در این زمینه فعالیت میکنید و فعالیت شما در زمینه گردشگری ایران بسیار برای ما قابل ستایش و احترام میباشد…
      اول ممنونم از شما بابت مشارکتتون در این هم اندیشی…
      ولی بنده حرف بورکات و مدلیک را نمیتوانم کامل بپذیرم مخصوصا این تیکه از حرف که گفته شد”گردشگری به عنوان بخشی از اقتصاد، عملکردی یکسان دارد و آن تامین نیاز های گردشگران است.”
      و نظر خوبی که آقای مصطفی از دنیای پرندگان و جوابی هم که من به ایشان دادم را بخوانید و میشه استنباط کرد که بیشتر به اصطلاح میگن صنعت مگرنه تعریف صنعت کاملا کارکردش متفاوته که بخوایم به گردشگری نسبت بدهیم و علاوه بر این در توضیحات نظر سایت ما هم که نظر دکتر مهدی سقایی را درج کرده بودیم حرفای قابل تاملی را ایشان فرموده بودند…
      موفق باشید…

  5. منصور حاجی پور نیم‌رخ
    منصور حاجی پور

    با سلام
    من یک سوال دارم ممنون خواهم شد اگر پاس بفرمایید
    در یک هفته نامه که به مناسبت روز جهانی گردشگری منتشر شده بود مطلبی خواندم که برایم تازگی داشت و آن این بود « بازارهای تکامل یافته تر خودرا بیشتر مسافر قلمداد می کنند تا گردشگر. آنها به دنبال غوطه ور شدن در یک فرهنگ، درک محیط فیزیکی و انسانی مقصد و رضایتمندی شخصی از تجربه تعطیلات هستند»
    من در تمام مطالعاتی که کرده ام جایی ندیده ام که مسافر اهمیت بیشتری نسبت به گردشگر داشته باشد.
    البته شاید منظور این باشد که مسافر از آزادی بیشتری برخوردار باشد و فرصت کافی برای کارهای پژوهشی داشته باشد .
    ممنون خواهم شد اگر راهنمایی بفرمایید. با سپاس

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      سلام.بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…
      چون بنده یه خورده ریزبین هستم و هرمطلبی که میخوانم تمام مطلب را از هرجهت بررسی میکنم…
      اول اینکه مطلبی که خوانده بودید منبع مطالبش از کجا بود و نویسندش که بود…
      بعد اینکه ممکنه هرکس نظر متفاوتی نسبت به مسافر و توریست داشته باشد و شاید از نظر نویسنده مطلب برای مسافر اهمیت بیشتری قائل باشد و کلا نظر دیگری داشته باشند و این غلط نمیتواند باشد…و البته باز ما یه مسافر معمولی داریم و یه مسافر حرفه ای و درین مطلب بیشتر فکر کنم منظور مسافر حرفه ای بودش که دنبال غوطه ور شدن در یک فرهنگ، درک محیط فیزیکی و انسانی مقصد و رضایتمندی شخصی از تجربه تعطیلات هستند.
      و بعد از همه مهمتر اینکه بنده باید از اول تا آخر متن را بخوانم و صرفا نمیشه یه تیکه از مطلب را نقل کرد و روش نظر داد…
      موفق باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *