گردشگری ایران

پارک ملی دز

پارک ملی دز

دز769

پارک ملی دز در موقعیت جغرافیایی N3203 E4831 در استان خوزستان واقع است. وسعت منطقه حفاظت شده دز ۱۷۸۹۵ هکتار می باشد. قسمتی از این منطقه این منطقه با وسعت ۵۳۰۱ هکتار در سال ۱۳۸۹ به عنوان پارک ملی اعلام گردید. پارک ملی دز در ۲۰ کیلومتری شرق جاده ترانزیتی اهواز – شوش قرار گرفته است. پارک ملی دز توسط منطقه حفاظت شده دز از شمال و جنوب احاطه گردیده است. وجود حیات وحش غنی در کنار چشم اندازهای زیبا نظیر رودخانه، تالاب، این منطقه را به یکی از چشم اندازهای مهم استان خوزستان بویژه از لحاظ پرنده نگری تبدیل نموده. این جنگلها یکی از زیستگاههای مهم گونه نادر گوزن زرد ایرانی می باشد. معبد چغازنبیل در نزدیکی منطقه، قدیمترین و بزرگترین بنای خشتی و آجری جهان است که از زمان ایلام میانه به یادگار مانده است. همچنین پل ساسانی به عنوان قدیمی ترین پل جهان، آسیاب های دزفول، مقبره سبزقبا، بقعه محمد بن جعفر طیار در شهر دزفول در نزدیکی منطقه از دیگر آثار مذهبی- تاریخی به شمار می روند. شیلاب یعقوب، شیلاب باقر و نهر عجیرب از دیگر منظرگاه های زیبای منطقه دز می باشند.

دز53

 

حیات وحش

گوزن زرد، رودک عسل خوار، گربه جنگلی، خارپشت، روباه و انواع پرندگان مهاجر و بومی

دز445

 

پوشش گیاهی

درختان و درختچه و گونه های بوته ای شامل جاز، لگجی، تمشک، استبرق و بیشتر از همه پده

دز4

 

تاریخ تاسیس منطقه از ابتدا تا کنون
این منطقه در سال 1389 به عنوان پارک ملی اعلام گردید.

 

دز2

موقعیت عمومی منطقه
پارک ملی دز در 20 كيلومتري شرق جاده ترانزيتي اهواز – شوش قرار گرفته است. این منطقه توسط منطقه حفاظت شده دز از شمال و جنوب احاطه گردیده است.

 

وسعت منطقه
وسعت پارک ملی دز 5301 هكتار می باشد.

 

ویژگی و سیمای عمومی منطقه (شامل وضعیت توپوگرافی، چشم انداز، پوشش گیاهی، وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص و کریدور ها)
گونه هاي گياهي شاخص گونه هاي جانوري شاخص  منابع آبي منطقه
درختان ودرختچه و گونه هاي بوته اي شامل جاز،لگجي،تمشك، استبرق و بيشتر از همه پده گوزن زرد ايراني – خارپشت ها – خفاش ها – روباه – دراج – ليكو تالابي و انواع پرندگان مهاجر رودخانه دز– نهرهاوزهاب هاي اطراف

دز 1

جاذبه های اکوتوریستی
وجود حیات وحش غنی در کنار چشم اندازهای زیبا نظیر رودخانه ، تالاب ، این منطقه را به یکی از چشم انداز های مهم استان بویژه از لحاظ پرنده نگری و صید ورزشی آبزیان تبدیل نموده ، این جنگلها یکی از زیستگاههای مهم گونه نادر گوزن زرد ایرانی می باشد. معبد چغازنبيل در نزديكي منطقه، قديمترين و بزرگترين بناي خشتي و آجري جهان است كه از زمان ايلام ميانه به يادگار مانده است. همچنين پل ساساني به عنوان قديمي ترين پل جهان، آسياب هاي دزفول، مقبره سبز قبا ، بقعه محمد بن جعفر طيار در شهر دزفول در نزديكي منطقه از ديگر آثار مذهبي ، تاريخي به شمار می روند. شيلاب يعقوب، شيلاب باقر، نهر عجيرب از ديگر منظرگاه های زيباي خلقت منطقه دز مي باشند.

وضعیت عمومی اقتصادی و اجتماعی
فعالیت های عمده معیشتی روستاییان حاشیه  منطقه شامل کشاورزی،  دامداری، و در مواردی صید ماهی است.

تعارضات مهم منطقه
با توجه به رشد جمعیت و توسعه سکونت گاه ها،فعالیت تولیدی و خدماتی و نیز به علت فرصت طلبی برخی از افرادمنطقه پارک ملی دز را همه ساله، در معرض تخری

ب و تصرفات غیر قانونی افراد سودجو و فرصت طلب قرار میدهد. ورود دام های بیش از ظرفیت چرا  و به علت خشک سالی وقوع آتش سوزی ها در جنگل از عوامل تهدید این منطقه می باشد.

دز

تجهیزات و امکانات
تعداد محیط بانی تجهيزات موجود در هر محیط بانی
خودرو موتورسيكلت بي سيم تجهيزات اطفاء حريق اسلحه
2 1 2 1(مادر)  و 1(دستي)
1 *** 2
*** تجهيزات اطفاء حريق كرخه : خودرو آتش نشاني 1 دستگاه – كپسول آتش نشاني 20 دستگاه- پمپ آب شناور 1 دستگاه – تانكر چرخدار 2000 ليتري 2 دستگاه – بشكه 200 ليتري 3 دستگاه

منبع :کویرها و بیابان های ایران


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *