گردشگری ایران

گویش مردم کهگیلویه و بویراحمد

گویش  کهگیلویه و بویراحمد

 

 

 

گویش مردم در این استان به لرى بویراحمدى معروف است که با تفاوت آوایى جزئى در سراسر استان وسیله تکلم مشترک آنهاست. این گویش از گروه زبانهاى ایرانى جنوب غربى مى‏باشد. ساخت دستورى و واژگانى گویش لرى و فارسى نشان مى‏دهد که هر دو از فارسى میانه ساسانى که خود دنباله فارسى باستان مى‏باشد، انشعاب یافته است. گویش لرى در این استان با فارسى نو پیوند نزدیک دارد، در عین حال داراى تحولات آوائى مخصوص خود مى‏باشد.

گویش لرى در این استان به سه نوع تقسیم مى‏شود که عبارتند از:

1ـ گویش طبیعى بهمئى

در این گویش کشش کلمات آشکار است و تأکید کلمات بر حروف گاف، واو و ى زیاد مى‏باشد. مانند: گو او خوى؟ به معناى برادر آب مى‏خواهى؟

2ـ گویش بویراحمدى

در این گویش کلمات آهنگین و با شتاب و مختصر بیان مى‏شود. حرف دال به ندرت تلفظ مى‏شود، مگر در اول کلمه واقع گردد و حرف جیم به تلفظ شین درمى‏آید. مانند: پشتن ده و کمرم. یعنى سوگند به پنج تن.

3ـ گویش چرامى و بابوئى

این گویش با زبان پارسى امروز نزدیکى خاص دارد و تأکید بر حروف خ، ر، ق زیاد است و تلفظ حرف ح در کلمات آشکار نیست و دال واضح و صریح هم به تلفظ نمى‏آید. مانند: حقیقتشه بخى راس ایگه. یعنى حقیقتش را بخواهى راست مى‏گوید.

در زیر به تعدادى از اصطلاحات گویشى این استان اشاره مى‏شود:

اُیره، ایْچه: اینجا

گتى: گفتى

خَردین، خَرَدیت: خوردین

بَجک، بجه: بدو

خوسیدن: خوابیدن

بَرد: سنگ

رتى: رفتى

دى: مادر

بو: پدر

چه: چاه

شو: شب

در این استان علاوه بر زبان لرى عده‏اى به زبان ترکى قشقایى صحبت مى‏نمایند. گویش ترکى قشقایى شاخه‏اى از زبان ترکى ـ آلتایى مى‏باشد.

این گویش بیشتر در شهر دو گنبدان رایج است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *