گردشگری ایران

زیورآلات زنان بلوچ

زیورآلات زنان بلوچ

زیور7

 

زینت‌آلات در شرق همیشه هم زیبنده‌ی اندام و جامه بوده و هم نشانه حشمت و آبرو به راستی نیز درخشش فلزهای گرانبها، صدای النگو و لرزش گوشواره، به خصوص اگر مكمل جامه‌های سنتی باشد، بسیار دلفریب است.

زیور

زینت‌آلات مهم‌ترین تملك زنان ازدواج كرده بوده و هست كه به عنوان بخشی از بهای عروسی،آنها توسط خانواده داماد به عروس داده می‌شود.

زیور00

زیورآلات این نواحی همیشه به سفارش ساخته می‌شود و به دلیل اقتصادی، آنها را در روستاها كمتر به صورت آماده می‌توان یافت. در ساخته‌ها و سفارشات روستایی، نقره بیشتر بكار می‌رود، حال آنكه در شهرها طلا رایج‌ترین است و وسیله‌ی بهتری برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. گذشته از طلا و نقره، آمیزه (آلیاژ)‌های فلزی و مهره‌های پلاستیك به رنگ طلایی و فیروزه‌ایی نیز اغلب به كار می‌رود.

زیور98

یاقوتهایی مصنوعی هم از رنگ صورتی روشن تا سیر، خواستاران بسیار دارند، همین گونه مرواریدهای مصنوعی و سنگ سفید در جاهایی كه مروارید در دسترس نباشد معمول است.

زیور1

گاهی اوقات كهربا نیز مشاهده می‌شود. از میان سنگهای ویژه زینت‌آلات، فیرونزه مصرف بیشتری دارد چون در خراسان معدن آن یافت می‌شود.منظور از زیورآلات سنتی در بلوچستان، زینت‌آلات سنتی شهری، روستایی و مردم چادرنشین بلوچستان می‌باشد كه به عنوان یك منطقه فرهنگی در نظر گرفته شده است.

زیور4

در حال حاضر برای تهیه زیورآلات سنتی كه در كارگاههای كوچك محلی ساخته می‌شوند، طلا با عیار 24 مورد استفاده قرار می‌گیرد. اكنون تولید جواهرات نقره‌ای در بلوچستان متوقف شده است و نقره‌كارانی كه امروزه به كار مشغول هستند، كارشان اساساً به كارهای مرمت (تعمیر) مختص می‌شود.

زیور2

همچنین باید یادآور شد كه برخی از زینت‌آلاتی كه در سیستان و بلوچستان و هرمزگان به دست آمده از دیدگاه نگاره و نقش همانند یكدیگرند اگرچه شاید به نامهای گوناگونی خوانده می‌شوند. این همانندی با توجه به همسایگی این نواحی و مهاجرت عشایر، طبیعی است.

زیور 3

بنابراین كشیدن مرز مشخصی بین زینت‌آلات عامیانه و محلی بلوچستان از زینت‌آلات دیگر مناطق ایران نیز بی‌نهایت مشكل است. بازوبندها، مچ‌بندها، پاآور نجنها و سربندها را به راحتی می‌توان در زینت‌آلات مناطق دیگر ایران یافت. زیورآلات و جواهرات را در این منطقه نمی‌توان دقیقاً طبقه‌بندی كرد. تعدادی از زیورآلات بلوچستان را معرفی می کنیم : كید-شمس-سربند-باری-چلمب-دُر-لپو-والی-تائیدوك

منبع :رسانه مجازی نگاه

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *