گردشگری ایران

آبشار ارتکند، کلات

آبشار ارتکند، کلات

ارتکند76

آبشار ارتکند کلات E595147 N364730 در مسير شهرستان کلات به مشهد مقدس، آبشار زيبا و کم نظير ارتکند(خانه زو) در ميان صخره هاي ستبر خودنمايي مي کند. اين آبشار در نزديکي روستا و آبگرم ارتکند واقع شده است و هرساله ميزبان صدها گردشگر و سنگ نورد عاشق است.

در 110 کيلومتري شمال مشهد، پس از طي کردن حدود پانزده کيلومتر مسير فرعي به روستاهاي سررود و ارتکند خواهيد رسيد. بعد از روستا جاده اي فرعي و خاکي وجود دارد که بعد از دو ساعت راهپيمايي به آبشارها مي رسد. در ابتداي اين جاده چند مجموعه پرورش ماهي و شاليزارهاي برنج معروف و خوش عطر کلات خودنمايي مي کنند.

ارتکند87

همچنانکه در امتداد رودخانه و به سمت بالاي آن حرکت مي کنيم آب شفاف تر و دره باريک تر مي شود و کم کم علف هاي بلند و درختان انبوه حالتي نيمه جنگلي را بوجود مي آورند. آبشار اول در انتهاي غاري 10 متري واقع است که در کنار صخره اي لزج و خيس واقع است. براي ادامه دادن مسير و رسيدن به آبشار بعدي بايد با فنون اوليه سنگنوردي آشنا بوده و با استفاده از ريشه قطور درختان کنار آن بالا رفت. آبشار دوم که بلندتر و در حدود 35 متر مي باشد، در انتهاي دره اي باريک وجود دارد.

ارتکند 7

در کنار اين آبشار از طريق مسير رول کوبي شده و يا تنوره کنار آن مي توان به بالاي آبشار و بکرترين منطقه آن رسيد که البته کار هر کسي نيست! روستاى ارتکند مجموعه‌اى از کوه و رودخانه و جنگل و آبشار است که طبيعت چشم نواز آن سالانه هزاران نفر را به سوى خود مى‌خواند. آبشار زيباى ارتکند، در فاصله 107 کيلومترى مشهد و در حدود 40 کيلومترى شهرستان کلات، چشم هر گردشگرى را به خود خيره مى‌کند.‌ برای رسیدن به آبشار ابتدا باید از روستای سررود (ارتفاع 1160 از سطح دریا) که در فاصله 7 کیلومتری از جاده اصلی قرار دارد گذر کنیم ، این روستا دارای آب و هوای خشک می باشد و کوههای تک خانه در 8 کیلومتری غرب و سرشاو در 3 کیلومتری شمال شرق این آبادی واقع شده اند .

ارتکند 4

در مسیر دره پس از گذشتن از باغ ها و شالیزار ها و چندین مجموعه پرورش ماهی، به روستای کوچک ارتکند در فاصله 5 کیلومتری سررود می رسیم که ارتفاع آن از سطح دریا 1480 متر می باشد و رود ارتکند که از کوههای هزار مسجد سرچشمه می گیرد از کنار این آبادی می گذرد . مسیر دره اصلی با شیب تند و عمق زیاد، خود را تا گذرگاه قله قره داغ (بلندترین ارتفاع منطقه) بالا می شکد و ارتفاع قله تا کف دره به حدود 1000 متر می رسد که این دره به صورت چین دار، صخره ای، مرتفع، و با درختان منفرد اورس خود نمایی می کند. در ادامه مسیر پس از طی 5 کیلومتر به تفرجگاهی( اردوگاه حضرت مهدی) می رسیم که در سمت چپ آن دره آبشار خانه زو، و در سمت راست آن دره درخت بی بی (کال قره داغ) قرار دارد به طوری که مسیر اصلی، از سمت چپ از میان رودخانه و درختان به سمت آبشار ارتکند پیش می رود که در ابتدای این مسیر دره با عرض کم و درختان انبوه مشاهده می شود تا اینکه راه از مسیری سنگی و پر آب ادامه پیدا می کند و در نهایت به منطقه بازی می رسد که خانه زو نامیده می شود و معمولاً دراین منطقه علفزارهای بلند و پوشش پراکنده درختان اورس دیده می شود که در فصول بهار و تابستان مورد استفاده گوسفند داران قرار می گیرد .

ارتکند 3

در ادامه مسیر پس از طی یک سربالایی دوباره دره باریک شده و در سمت راست آن تونل پر آب همراه با آبشار کوچک اما زیبا به چشم می خورد .سپس از سمت چپ قسمت انتهایی مسیر را ادامه می دهیم و پس از یک درگیری مختصر با سنگ به مسیری باریک با دیواره های سنگی بلند واقع در دو طرف آبشار می رسیم که این آبشار 10 متر ارتفاع دارد و به شکل کلاهک بوده که دیواره های سنگی بسیار زیبا و پوشیده از آب آن را احاطه کرده اند و آب ازهمه طرف به شکل های مختلف از دل سنگ بیرون آمده و به رودخانه جاری می شود.

ارتکند

لازم به ذکر است که وجه تسمیه خانه زو نیز از همین قسمت که سرچشمه رود است، گرفته شده و ادامه مسیر بعد از آبشار بدون کار فنی امکان پذیر نمی با شد. زمان طی شده از اردوگاه تا محل آبشار یک ساعت و 40 دقیقه می باشد و مسیر برگشت از آبشار همان مسیر طی شده در رفت بوده که طبعاً در زمان کمتری حدود یک ساعت طی می شود.

منبع :کویرها و بیابان های ایران

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *