گردشگری ایران

برج خطیره فارفان

روستای فارفان در بخش بن رود و در ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه و ۱۰ کیلومتری قلعه تاریخی قورتان در استان اصفهان واقع است. این روستا در دوره‌ های مختلف تاریخی از اهمیت و موقعیت خاصی برخوردار بوده است. در کتاب ((تاریخ اصفهان و ری)) می‌خوانیم:

 

((در زمان دیلمیان دو بلده حاکم‌نشین مخصوص در اصفهان بوده است. اول فیروزان لنجان در دو طرف زاینده‌ رود و دوم فارفان آن رودشت که شهری نامی و بلوکات رود شتین، جرقویه و قهپایه از توابع آن قصبه گران‌ مایه بوده است.))

همچنین در کتاب ((فرهنگ جامع نام‌ها و آبادی‌های کهن اصفهان)) می‌خوانیم:

((در فارفان صحرایی است به نام باغ کوشک و یک ساختمان گلی بزرگی که تا چند سال پیش باعظمت و وجاهت وجود داشت. وقتی آن را می‌ دیدی، می‌ پنداشتی که جزء عظیمی از امارتی جسیم و حجیم بوده است و چنین می‌نمود که کوشکی بوده است. این صحرای وسیع هم باغی منسوب به آن کوشک که نامش مانده و خود ازمیان‌ رفته است و وقت و بی‌ وقت که من این عمارت جسیم را می‌دیدم دائما از آن فر ریخته و کوچک‌ تر شده بود و می‌ رفت که یکسره نابود شود.))

برج خطیره فارفان در مقطع هشت‌ ضلعی بناشده که قطر داخلی آن ۸ متر و دارای ارتفاع ۱۶ متر بوده است. این بنای باشکوه همان‌ گونه که از نامش برمی‌ آید برج یادبودی بوده که احتمالاً ۲ قبر از بزرگان سلجوقی را در برداشته است. این بنا از بناهای نادر تاریخی استان اصفهان می‌ باشد که متأسفانه بخش عظیمی از آن براثر تخریب عمدی فروریخته است. اکنون تنها یک‌ چهارم آن باقی‌مانده است. بخش باقی‌ مانده دلالت بسیار خوبی بر عظمت و معماری باشکوه آن دارد. برج خطیره کاملاً شبیه به هشتی یک‌ خانه اجرا شده اما در ابعاد بسیار بزرگ.هشت ستون قطور با چرخشی منظم اضلاع بنا را تشکیل می‌ دهد.

در چرخش اضلاع، ضلعی که کاملا به‌ طرف قبله است، تبدیل به محراب شده که با مقرنس‌ کاری تزیین یافته است. دستگاه راه‌ پله آن از داخل برج شروع می‌ شده و پس از نیم دور چرخش دور برج به ارتفاع ۹ متری می‌ رسیده. که در این ارتفاع، ما راهرویی را می‌بینیم که دور برج می‌ چرخیده است. سپس به پشت‌ بام سازه که گنبدی بسیار زیبا بوده راه پیدا می‌ کرده است. راهرور در چرخش خود دور برج در هر ضلع دارای پنجره‌ ای رو به‌ داخل و بیرون بوده، که با این وصف ۸ پنجره باز وظیفه تأمین نور و تهویه هوای برج را بر عهده داشته است.

برج خطیره فارفان بنای بسیار با ارزشی است که می‌ توان آن را هم‌ ردیف برج خرقان قزوین تلقی کرد. این درحالی‌ که است که کاملا مورد بی‌مهری و فراموشی قرارگرفته است.

 

منبع: www.varzanehsaba.ir

 

برج خطیره فارفان

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *