گردشگری ایران

تاب بازی در رابر

تاب بازی در رابر

 

از گذشته تا امروز تاب همواره جزء لاینفک گردش های مردم منطقه رابر در دامن طبیعت بوده است.

رابر و طبیعت اطراف آن به واسطه وجود درختان تنومند گردو ، از شرایطی مناسب برای به وجود آوردن تفریح ساده اما مفرح “تاب بازی” برخوردار است.

تاب به دو طریق تاب تک نفره و تاب چند نفره بسته می شود.نوع تک نفره همانند آنچه در عکس دیده می شود است .طناب دو لایه از درخت آویزان شده و چوب به عنوان صندلی در انتهای آن بسته میشود (در گویش محلی گاچو نامیده میشود). یک نفر سوار تاب شده و شخصی که روی زمین قرار ایستاده با هل دادن او و ایجاد حرکت رفت و برگشتی به اصطلاح او را “باد” می دهد .

ایجاد حرکت رفت و برگشتی تاب تک نفره گاهی بدون نیاز به شخص دوم در روی زمین ایجاد می گردد.

در این نوع تاب خوردن که نیاز به مهارت ویژه دارد ، شخص به جای نشستن ، روی دو پا در تاب می ایستد و با نشستن و بر خواستن های متوالی در نقطه اوج و مسیر سقوط تاب باعث ایجاد حرکت های رفت و برگشتی بزرگی میگردد.این روش میتواند حتی گاهی زاویه تاب خوردن بیش از ۹۰ درجه ایجاد کند!

نوع دوم ، تاب بازی چند نفره است که ۳-۴ تاب در یک نقطه شاخه درخت محکم میشود.در این نوع حرکت چرخشی جای حرکت رفت و برگشتی را گرفته و افرادی که سوار تاب میشوند به مدت یک تا دو دقیقه دور هم می چرخند (تا جایی که در هم تنیده شدن طناب ها حرکت را کم کم کند و متوقف کند).به علت وجود افراد غیر هم وزن،گاهی ممکن است یکی از تاب ها بیشتر از بقیه اوج گرفته و در سطحی افقی به دور دیگران چرخیده و به “پرواز” در آید!!

به علت وجود خطر احتمالی برخورد ، از به کار بردن چوب انتهایی تاب ها خودداری میگردد و به جای آن از پارچه ای نرم به جای صندلی تاب استفاده میگردد.

در گویش محلی به این تفریح “کلا” (kalaa) میگویند.

خاطره انگیز ترین تاب بازی ها زمانی انجام میشوند که پیر و جوان،کوچک و بزرگ،مرد و زن ، همه دور هم جمع شده و با هم این تفریح را انجام می دهند.

جهت جلوگیری از ایجاد خسارت به طبیعت و نیز آسیب دیدگی افراد توصیه میگردد حتما از درختان تنومند و شاخه های بزرگ برای تاب بازی استفاده گردد.

توضیحات : ابراهیم پارسایی

عکس از Ra Bor (گروه رابریها)

منبع: www.rabour.ir

تاب بازی در رابر


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *