گردشگری ایران

خامه دوزی در سیستان

خامه دوزی در سیستان

 

خامه دوزی 2874

 

خامه به معنای:قلم و کلک (برهان قاطع و فرهنگ جهانگیری)و ابریشم،نخ کم تاب از ناظم الاطباء و خامه دوزی نیز در لغت نامۀ دهخدا چنین توصیف شده است:گلدوزی کردن روی پارچه با خامه(ابریشم نتابیده)را بنابراین خامه به معنای ابریشم و دوختن فعل باشد.

خامه دوزی 3955

جمع آن نشان دهندۀ نوعی از هنر سنتی با ارزش است. پس خامه دوزی یا خام دوزی که با نخ ابریشم خام (نتابیده)انجام می شود .

خامه دوزی 8823

این نوع سوزن دوزی خاص منطقه سیستان است که نقوش آن توسط نخ ابرایشمی یا پنبه ای که معمولا به رنگ سفید است بر روی پارچه پنبه ای یا کتانی دوخته می شود .نقوش با توجه به نوع دوختشان حالت برجسته ای بر روی پارچه دارند که این حالت موجب زیبایی پارچه می گردد.

خامه دوزی 99

کاربرد خامه دوزی بر روی لباس، جانماز، رومیزی، کوسن و عرقچین می باشد.سوزن‌‌دوزی هنری است که تنها به سرپنجه‌ی دستانی هنرمند و توانا و به یاری سوزن و نخ شکل می‌گیرد و قلمرو آن را با ماشین و چرخ و … نسبتی نیست .

خامه دوزی 88

دلیل هم به این نام شهرت یافته صرفنظر از شیوۀ تولید بی شباهت به سوزن دوزی بلوچ نیست .با این تفاوت که در آن فقط از نخ ابریشم یک رنگ که معمولاً سفید است استفاده به عمل می آید.

خامه دوزی44

قدمت خامه دوزی ،همزمان با قدمت ابریشم دوزی می باشد و این دوخت در طول گذشت زمان تحولات شگرفی را پشت سر گذاشته است . خامه دوزی در حال حاضر فقط در روستا های زابل به حد کامل رواج دارد و نقوش آن بیشتر متشکل از خطوط منحنی گردان است . این منحصر به فرد مختص شیرزنان منطقه سیستان (سیستان و بلوچجستان ) می باشد.

خامه دوزی 2 خامه دوزی خامه دوزی 3 خامه دوزی 34 خامه دوزی 45 خامه دوزی 28

منبع :رسانه مجازی نگاه

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *