گردشگری ایران

شله بریون زیره اصفهان

پخت شله بریون زیره که از غذاهای محلی اصفهان است که به اندازه بریانی اصفهان آوازه دارد آسان است. شله بریون زیره و بریانی اصفهان در تهران و شهرهای دیگر نیز پخت می شود.

مواد لازم برای پخت شله بریون زیره :

گوشت دنده گوسفندی

خرده برنج

پیاز متوسط

نمک و فلفل و زرد چوبه

زیره آسیاب شده

مراحل پخت شله بریون زیره :

اول گوشت را با پياز و نمک و فلفل و زرد چوبه و کمي آب می  پزيم.

خرده برنج ها را قبلاً خيس مي کنيم. بعد از اينکه گوشت پخت، خرده برنج ها را درون گوشت پخته مي ريزيم و روی حرارت کم می گذاريم و مرتب هم می زنيم.

نکات لازم در مورد پخت شله بریون زیره :

– آب برنج يا همان گوشت بايد زياد باشد چون در مدت پختن برنجها خيلي آب غذا کم مي شود.

– شما مي توانيد موقع پختن گوشت، پياز را درسته درون آن بيندازيد ،تا بعد از آنکه گوشت پخت بتوانيد پياز را از آن خارج کنيد.

– نمک غذای شما بايد دوبار چک شود، چون برنج نمک بيشتري احتياج دارد. بعد از آنکه برنج ها خوب پخت و له شد زيره سياه آسياب شده را به آن اضافه می کنيم، تا کمي بپزد. غذای شما آب اضافه نبايد داشته باشد بايد سفتی آن مثل حليم باشد. بعد از آنکه پخت، غذا را با گوشت کوب بکوبيد تا صاف و يک دست شود.

انتخاب نوع گوشت در پخت شله بریون زیره :

بسیاری از خانواده‌ ها بر این باورند که گوشت گوسفند در مقایسه با گوشت گوساله ارزش تغذیه‌ ای بیشتری دارد و چون بافت نرم و لطیفی داشته و طعم و بوی دلچسبی به انواع خوراک و خورش‌ های سنتی می‌دهد، اما باید بدانید گوشت گوسفند و گوساله از نظر ارزش تغذیه‌ ای با یکدیگر برابری می‌ کنند و میزان روی، آهن و ویتامین B12 در آنها یکسان است.با این تفاوت که گوشت گوسفند بسیار چرب و افزاینده کلسترول و تری‌ گلیسیرید خون است، اما گوشت گوساله علاوه بر آن‌ که کم‌ چرب‌ تر است در مقایسه با گوشت گوسفند کلسترول پایین‌تری دارد. پس افرادی که دچار چربی خون بالا، ناراحتی‌ های قلبی و دیابت هستند، بهتر است گوشت گوسفند را از برنامه غذایی‌ شان حذف کنند.

 

منبع: www.beryanipol.ir

 

شله بریون زیره اصفهان

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *