گردشگری ایران

قلعه قنبر چهارشنبه، روستای بناب

قلعه قنبر چهارشنبه ، روستای بناب / بندرخمير

یکی دیگر از بناهای تاریخی به جای مانده از گذشتگان مردم روستای بناب قلعه ای معروف به قلعه قنبر چهارشنبه است که در ابتدا ی ورودی روستا و بر روی تپه ای به همین نام یعنی «تنب قلعه»که بلند ترین تپه ی موجود درحوزه ی بناب سرسبز می باشد واقع شده است.

این قلعه یادگاری از زمان های خیلی دور است که امنیت در مناطق دور افتاده به آن صورت وجود نداشته است و مردم خود امنیت خویش را تامین می کرده اند. قلعه ی مذکور از همه طرف بر راه های ورودی مسلط بوده است و کسی نمی توانسته به سادگی وارد حریم آن ها شود.در اتاق های مشرف به اطراف و راه های ورودی سوراخ هایی تعبیه نموده بوده اند که به نظر می رسد جهت دیده بانی و حفاظت بوده است.

 درزمان های گذشته آنچه که نقل قول از قدیمیان می شود این است که مردم هم از نیروهای دولتی معروف به «امنیه»و هم از دزدان و راهزنان در امان نبوده اند.

ساختمان قلعه به صورت مربع شکل و با طول و عرض تقریباً 20متر ساخته شده است. درون قلعه حدود 20 اتاق با طولهایی بالغ برسه الی چهار متر و پهنایی حدود دو تا دو و نیم متر ساخته شده است. که متعلق به خانواده های ساکن در این قلعه  بوده است.درداخل فضای قلعه بنایی به چشم می خورد که به حالت دورانی به سمت بالا ساخته شده است که احتمالاً جایی برای نگهبانی بوده است.(با دقّت در تصاویر ارائه شده موضوع برای خوانندگان محترم روشن تر خواهد شد.)

در این میان دو اتاقک یک متر در یک متری نیز وجود دارد که به احتمال زیاد انبار مواد غذایی بوده است که متاسفانه در کف آن هاهمانگونه که در تصویر پایین ملاحظه می فرمایید کاووش غیر قانونی صورت گرفته است.

 

– دیده بانی وسط قلعه –

بناب

 – اتاقک های انباری –

دو اتاقک یک در یک متری با فاصله از هم ساخته شده اندو همان طور که درتصویرها هم مشهود است کف اتاقک ها حفاری هایی شده است

 

بناب 2 بناب 454
منبع :بناب نیوز

منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *