گردشگری ایران

قيمه ريزه نخودچی اصفهانی

غذاهای سنتی در فرهنگ ما ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد و اگر از انواع پلو و خورشتی که علاوه بر سنتی بودنشون در بین همه شهرها شناخته شده است صرف نظر کنیم، بعضی از این غذاها خاص یک شهر و یک فرهنگ است و ممکن است برای شهر ها و فرهنگ های دیگه غذای جدیدی به حساب بیاد.کوفته ريزه نخودچي يک غذاي سنتي و قديمي از شهر هنر و تاريخ ايران اصفهان است.

قیمه ریزه نخودچی در گویش اصفهانی به قیمه زه نخودچی و گاها قرمزه نخودچی معروف است. یکی از غذاهایی است که از ترکیب گوشت و آرد نخودچی درست می شود، اما بر خلاف کوفته نخودچی که برای تهیه اون از مقدار قابل توجهی گوشت استفاده می شود، نسبت آرد نخودچی و گوشت در قیمه ریزه نسبتاً برابر است و به همین خاطر در مقایسه با کوفته بافت نرمتری دارد.نصف جهان در آشپزی ايرانی يدی طولانی داشته و غذاهای خوشمزه را در تاريخ خود داشته و دارد.

 مواد لازم:
500 گرم گوشت چرخ کرده گوساله
250 گرم آرد نخودچی
1 عدد متوسط پياز
1 پيمانه آب ولرم
2 قاشق غذاخوری پياز داغ طلايی
1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
1 قاشق غذاخوری نعنا خشک
1 قاشق مرباخوری زردچوبه
به ميزان لازم نمک و فلفل

 طرز تهيه:
1. ابتدا پياز داغ را به همراه رب گوجه و نمک و فلفل و نصف پيمانه آب روی حرارت قرار داده تا جوش بيايد، مخلوط کرده تا رب کامل باز شود. حرارت را کم کرده به مدت 10 دقيقه تا کمی غليظ شود.

2. گوشت را داخل دستگاه غذا ساز بريزيد تا کامل له شود. پياز رنده شده (رنده ريز) را به همراه نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کرده ورز داده سپس آرد نخودچي را اضافه کرده و بقيه آب را کم کم به آن اضافه کرده کاملاً ورز داده تا خمير يکدستی درست شود.

3. نعنا خشک پودر شده را اضافه کرده با مواد مخلوط نماييد. سپس دست را خيس کرده و به اندازه توپ های اندازه گردو برداشته کامل گرد کرده و در سس آماده شده انداخته و اجازه می دهيم کاملاً پخته و جا افتاده شود. اين مرحله حدود يک ساعت زمان خواهد برد.

 4. دقت کنيد که در آخر اين خوراک بايد کمی آب داشته باشد تا زمان سرو زير کفته ريزه ها ريخته شود.

 

 

منبع: www.karnaval.ir و www.esfahanemrooz.ir

 

قيمه ريزه نخودچی اصفهانی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *