گردشگری ایران

مانی پلو دامغانی

مانی پلو دامغانی

 

مانی پلو دامغانی1

 

مانی پلو از غذاهای سنتی دامغان كه یكی از شهرستانهای استان سمنان است میباشد.دامغانیها به مواد لا به لای پلو مانی میگویند و به این علت این غذا مانی پلو نام گرفته!

طرز تهیه:

ابتدا در ظرفی مناسب مقداری روغن داغ كرده و پیاز را در آن نیمه سرخ میكنیم.سپس گوشتها را در آن ریخته و تا حدی سرخ میكنیم كه تغییر رنگ داده و سفید شوند و سپس زردچوبه را به آن اضافه میكنیم.سپس دو لیوان آب به آن اضافه كرده و اجازه میدهیم گوشت بپزد. لپه را با یک لیوان آب و کمی نمک آبپز میكنیم. برنج را که دو ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده ایم در آب جوش می ریزیم. چند دقیقه به برداشتن برنج مانده، رشته و لپه را به آن اضافه می کنیم و بعد از یکی دو جوش در آبکش می ریزیم. . کشمش و زرشک را جداگانه با مقدار خیلی کم روغن سرخ می کنیم و سه چهارم از هر دو را با هم مخلوط و یک چهارم بقیه را برای تزئین کنار می گذاریم. بعد از اینکه برنج دم کشید، روی آن زعفران دم کرده می ریزیم.این پلو تقریباً زعفرانی است. پس اگر به نظرتان زعفران كم است مقدار بیشتری زعفران اضافه كنید.هنگام کشیدن در دیس لابه لای آن مخلوط کشمش و زرشک را می ریزیم و برای سرو آماده میكنیم.

نكات:

1)در صورت دلخواه هنگام دم کردن برنج، زیره را روی آن می ریزیم.

2)این غذا را می توان بدون گوشت یا مرغ نیز طبخ کرد.

3)اگر دوست دارید میتوانید به جای ته دیگ از ته چین استفاده كنید.در این صورت در قابلمه ای کمی روغن ریخته و روی حرارت داغ می کنیم. در کاسه ای ماست و زعفران دم کرده و زرده ی تخم مرغ را با یک تا دو کفگیر برنج مخلوط کرده، در ته قابلمه می ریزیم (برنج به حدی باشد که مایع ته دیگ نه خیلی شل و نه خیلی سفت شود).

4)اگر دوست دارید سطح روی برنج را برنج ساده بریزید تا بتوانید طبق سلیقه تزئین كنید.

5)حتما لپه را از شب خیس كنید و اگر این كار را فراموش كردید آن را در آب ریخته و پس از جوشیدن آب را خالی كنید و دوباره برای پخت به آن آب اضافه كنید تا نفخ آن گرفته شود.

نوش جان

منبع: www.sooran.com

مانی پلو دامغانی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *