گردشگری ایران

مسجد جامع برغان

روستای برغان در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان تهران و در کوه‌ های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع شده‌است.

قدم در مسجد جامع برغان می گذاری، مسجدی که بر سر در آن نوشته شده است:« تاریخچه مسجد جامع برغان، این مسجد از جمله مساجدی است، که پیش از صفویان به دست پادشاه شیعه مذهبی بنا شده است، و سرگذشت آن نیز جالب و شنیدنی است. نخستین بنیانگذار آن، کیومرث از ملوک رستمدار طبرستان است.

وی از سلسله پاد و سپانان و مرکز حکومتش در قلعه نو، نزدیک نور مازندران بود. پدرش در سال 787 هجری قمری به دست اسماعیلیان کشته شد و کیومرث به مازندران گریخت (گفتنی است، به دلیل ریخته شدن سنگ نوشته ها مطالب درج شده خوانا نبود) موسس این مسجد با دیدن تمایل مردم به حضور در نماز جمعه و شرکت بسیار آنان مسجد جامع برغان را احداث کرد.

این مسجد محل نذورات مردم است، مردم برای طلب حاجت های خود به صحن این مسجد می آیند و در وسعت مهمانی یک درخت چنار هزار ساله که با تنه ای خالی با شعاع 12 متری قرار گرفته است، برای حاجات خود دخیل می بندند.

 

از سال‌ها پیش مسجد جامع در این روستا محل تجمع مردم در مراسم‌های مذهبی بوده است. تاریخ دقیق ساخت این بنا به درستی مشخص نیست. اما بعضی از سندهای تاریخی سن این مسجد را به ۸۰۰ سال تخمین زده‌اند. درست روبه روی مسجد تاریخی روستا، حسینیه‌ ی اعظم قرار گرفته که از مکان‌های مورد احترام برای مردم روستا است.

 

منبع:  www.safarzon.com و www.shabestan.ir

 

مسجد جامع برغان

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *