گردشگری ایران

نرم افزار TCI Calculator – محاسبه شاخص اقلیم گردشگری TCI

معرفی میکرو نرم افزار TCI Calculator

 

ویژه محاسبه شاخص اقلیم گردشگری TCI

 

 

میکرو نرم افزار TCI Calculator ، نرم افزار و برنامه ساده و کوچکی جهت محاسبه شاخص اقلیم گردشگری TCI می باشد.

شاخص TCI یکی از شاخص های مهم و معتبر در زمینه اقلیم گردشگری می باشد که در سال 1986 توسط میکزوکوفسکی ارائه شد. این شاخص با استفاده از هفت پارامتر میانگین و حداکثر دما، میانگین و حداقل رطوبت نسبی، ساعات آفتابی، سرعت باد و میزان بارش و بر اساس ضرایب مختلفی یک ضریب نهایی از -30 تا 100 برای هر ماه یا سال را از نظر گردشگری نمایش می دهد که هر ضریب نمایشگر یک نوع شرایط اقلیمی برای گردشگری است.

 اگر چنانچه تاکنون با این شاخص آشنا نبودید، به سراغ استفاده از این برنامه فوق نروید. ابتدا شاخص را به طور کامل یاد بگیرید. شرح کامل این شاخص پیش از این در این وبلاگ آمده است ولی جهت آشنایی مجدد با این شاخص، ابتدا فایل زیر دانلود کنید و با دقت مطالعه کنید:

 

 

آموزش کامل شاخص اقلیم گردشگریTCI

100949339398

 

 

حال می توانیم مروری مختصر بر نحوه عملکرد این برنامه داشته باشیم.

میکرو نرم افزار TCI Calculator برنامه ای ساده و کم حجم می باشد  که برای انجام محاسبات شاخص اقلیم گردشگری TCI تهیه شده و با استفاده از آن می توان محاسبات این شاخص در مدت زمان بسیار کمتری انجام داد.

این برنامه توسط حسن اروجی و محمد علیزاده، دانشجویان رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران طراحی شده است.

 

در زیر نمای کلی این برنامه را می بینید:

TCI Calculator(www.gardeshgariiran.ir)

قبل از شروع کار با برنامه، طبیعتا شما باید میانگین داده های مورد نیاز برای محاسبه در شاخص را از قبل اماده کرده باشید و در برنامه داده ها را وارد نمایید تا برنامه خروجی مناسبی را به شما برگرداند.

این برنامه از بخش ها و کادرهای مختلف تشکیل شده است. پنج کادر اول مربوط به 5 شاخص کلی این روش هست که باید داده های خواسته شده را وادر نمایید. در بخش شاخص آسایشی حرارتی روزانه، شما باید ضریب این شاخص را به دست بیاورید. در حالت کلی این کار از طریق نمودار آشرا صورت می گیرد که این کار خسته کننده و وقت گیر است  اما در این برنامه شما می توانید تنها با وارد نمودن میانگین حداکثر دما و حدقل رطوبت نسبی در محل مربوطه در برنامه ضریب به آسانی حاصل می شود. همین شرایط برای شاخص آسایش حرارتی شبانه نیز صادق است و می توانید با وارد کردن داده های مورد نیاز، ضریب را به آسانی محاسبه کنید.

در بخش سرعت باد، قبل از اینکه میزان سرعت باد را وارد کنید، ابتدا نوع سیستم باد را انتخاب کنید. در حالت عادی و پیش فرض، سیستم باد از نوع عادی می باشد. اما اگر حداکثر دمای ماهانه شما بیش از 24 درجه است باید سیستم آلیزه و اگر بیش از 34 درجه است سیستم اقلیم گرم را انتخاب کنید. پس از تعیین نوع سیستم، حال در کادر مربوطه سرعت باد را وارد نمایید. توجه کنید که سرعت باد باید بر حسب کیلومتر بر ساعت باشد. پس در ورود داده دقت نمایید.

در کادر میزان بارش نیز، میزان بارش ماهانه و در بخش ساعات آفتابی هم میانگین روزانه ساعات آفتابی را وارد نمایید. توجه کنید میانگین ساعات آفتابی در یک روز می باشد پس اگر داده های شما بر حسب ماه است باید بر تعداد روزهای آن ماه تقسیم کنید.

کار شما با وارد کردن این داده ها، به پایان رسید. حال تنها می توانید با کلیک بر روی گزینه «محاسبه» در نرم افزار، نتایج را مشاهده نمایید.

نتایج در دو بخش نمایش داده می شود:

در بخش اولی در برنامه  که با نام «ضریب آسایش برای هر شاخص» مشخص است، ضرایبی که هر یک از شاخص پنجگانه به دست آوردند به صورت جداگانه نمایش داده می شود. این ضرایب از 1 تا 5 می باشد. ضریب بیشتر به معنای آسایش بیشتر است. از این بخش می توانید برای کنترل نتایج حاصل شده، استفاده کنید.

سر انجام در کادر «نتایج نهایی» می توانید نتایج نهایی شاخص را مشاهده کنید. در بخش سمت چپ این کادر ضریب نهایی اقلیم گردشگری برای این شاخص نمایش داده می شود و در بخش سمت راست هم در نهایت به شما می گوید که با توجه به این ضریب، شرایط اقلیمی برای گردشگران به چه صورت خواهد بود. این شرایط از ایده آل و عالی تا نامناسب و غیر قابل تحمل، متغیر است.

توجه داشته باشید که جهت محاسبه شاخص، باید همه پارامترها تکمیل شود تا محاسبه صورت  گیرد.

جهت انجام یک محاسبه مجدد برای ایستگاه دیگر یا ماه دیگر، ابتدا بر روی گزینه «محاسبه جدید» کلیک کنید تا کادرها خالی گردد و سپس داده های محاسبه جدید را وارد نمایید.

این برنامه به صورت portable بوده و نیازی به نصب ندارد و تنها با دابل کلیک بر روی آن می توانید از این برنامه استفاده نمایید.

 

 

دانلود میکرو نرم افزار TCI Calculator

100949339398

 

 

نرم افزار TCI Calculator

دیدگاه‌ها

4 پاسخ به “نرم افزار TCI Calculator – محاسبه شاخص اقلیم گردشگری TCI”

  1. محمد صادق سبط الشیخ انصاری نیم‌رخ

    ممنونم. عالی بووووووووووووووووووووووود

    1. مرضیه فلاح زاده نیم‌رخ
      مرضیه فلاح زاده

      با سلام
      سپاس از حضور گرمتون
      موفق باشبد

  2. محمد علیزاده نیم‌رخ
    محمد علیزاده

    با سلام خدمت شما خانم مرادی
    بنده علیزاده هستم. ازنشر میکرو نرم افزار بنده و همکارم خیلی ازشما متشکرم. درتعدادی از سایت ها مشاهده نمودم بدون رفرنس دهی به بنده و دوستم این نرم افزار منتشر شده است.
    به نوبه خودم از تلاشهای شما در راه اعتلای گردشگری ایران متشکرم.
    با تقدیم تحیات فراوان محمد علیزاده

    1. زهرا مرادی نیم‌رخ
      زهرا مرادی

      باسلام و عرض ادب خدمت شما.بسیار سپاسگزارم از حضور گرم شما…
      ما از شما و همکارتون سپاسگزاریم بابت ساخت این میکرو نرم افزار…
      وظیفه هست که نام سازندگان این میکرونرم افزار نوشته شود…
      انشالا شاهد موفقیت ها و ساختن نرم افزارهای دیگر در این زمینه از شما و دوستان عزیزتان باشیم…
      موفق باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *