گردشگری ایران

ياتا | انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی

1

 

تاریخچه یاتا

یاتا (IATA؛ مخفف کلمهٔ انگلیسی International Air Transport Association) انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی. سازمانی است بین‌المللی، متشکل از بسياری از شرکت‌های هواپیمایی که پس از جنگ جهانی دوم و در آوریل ۱۹۴۵ در شهر هاوانا بنیان نهاده شدتا به حل مسائلی كه در اثر گسترش سریع حمل و نقل هوایی به وجود آمده بود بپردازد. این انجمن جایگزین اتحادیه ترافیك هوایی گردید كه بعد از جنگ جهانی اول در سال 1919 در شهر لاهه جهت حمل و نقل هوایی منظم بنیان‌گذاری گردیده بود. یاتا بمنزله پارلمان و شخصیت جمعی بیش از 110 شركت های هوایی و نماینده آن ها در سازمان های بین المللی می‌باشد. یاتا انجمنی است غیر دولتی، بین‌المللی, غیرانحصاری و غیرسیاسی با هدفی معلوم و امكان عضویت دلخواه در آن. یاتا در اموری نظیر: استاندارد كردن قیمت‌ها، بلیت‌ها ، بارنامه‌ها و… فعالیت دارد.

اهداف یاتا

1. توسعه حمل و نقل هوایی : توسعه و ترغیب حمل و نقل هوایی ایمن، مرتب و اقتصادی به نفع مردم دنیا، تشویق بازرگانی هوایی و مطالعه مسائل مربوط به آن.

2. ایجاد همکاری درون صنعتی : ایجاد وسیله و امكان همكاری میان شركت های هوایی كه به طور مستقیم یا غیر مستقیم دست اندر كار حمل و نقل هوایی بین المللی می‌باشند.   3. همکاری با سایر نهادها: همكاری با سازمان هواپیمایی كشوری بین المللی (ایكائو) و دیگر سازمان های بین المللی.

اعضا یاتا

اعضاء یاتا شركت‌های هواپیمایی هستند كه دارای پروازهای منظم برنامه‌ای خارجی بوده و دولت آنها عضو ایكائو باشد كه این اعضاء پس از عضویت به دو گروه اعضای فعال (ACTIVE MEMBER) و اعضای وابسته (ASSOCIATE MEMBER) تقسیم می‌شوند كه هر دو گروه در جلسات یاتا شركت می‌كنند ولی فقط اعضای فعال حق رأی دارند.

انجمن آمريكايي حمل و نقل هوايي (اتا) American Air Transport Association ـ AATA انجمن اروپايي حمل ونقل هوايي (ايتا) European Air Transport Association ـ EATA اين انجمنها زيرمجموعه هاي قاره اي ياتا هستند و مقرآنها نيز در مقر ياتا در شهر مونترال مي باشد.

کمیته های یاتا :

یاتا برای انجام فعالیت‌های خود بین كمیته‌های مختلف تقسیم كار نموده است كه این كمیته‌ها عبارتند از:

كمیته مالی: انجام امور مربوط به حسابداری و تصفیه حساب بین شركتهای هوایی در رابطه با تجارت فی‌مابین آنها را عهده‌دار می‌باشد. همچنین مسائل شركتهای هوایی در رابطه با ارز و مبادله آن مالیات و مطالبات, بیمه و آمار به این كمیته مربوط می‌شود.

كمیته فنی: همكاری شركتهای هوایی در زمینه‌های عملیاتی و فنی از طریقه كمیته فنی یاتا امكان‌پذیر می‌گردد. فعالیت فنی یاتا مبتنی بر تبادل اطلاعات و تجارب بین شركتهای هوایی می‌باشد.   كمیته حقوقی: با موارد و مسائل حقوقی كه به نحوی به حمل و نقل بین‌امللی ارتباط پیدا می‌كند سر و كار دارد. همچنین تدوین نظریات شركتهای هوایی در رابطه با مسائلی نظیر مسئولیت و تعهدات شركتهای هوایی در قبال یكدیگر و مسافران بخشی از وظایف این كمیته می‌باشد.   كمیته ترافیك در برگیرنده كلیه فعالیتهای بازرگانی شركتهای هوایی می‌باشد. یاتا به عنوان یك انجمن خصوصا مایل به تسهیل امور بین شركتهای هوایی از جمله استاندارد كردن فرمها, رویه‌ها و توافق‌های مربوط به هندلینگ می‌باشد. از طرف دیگر یاتا به منزله آژانسی نیمه دولتی است كه بسیاری از دولتها مسئولیت مذاكره قراردادهای بین‌المللی مربوط به نرخ و قیمتها را به آن محول نموده‌اند تا نهایتاً پس از تصویب دولتها به مرحله اجرا درآید.

كمیته پزشكی متشكل از مشاورین و متخصصین در امر پزشكی ارلاین می‌باشد. كار این كمیته بررسی عوامل روان تنی می‌باشد كه ممكن است سلامت و ایمنی كاركنان پرواز و مسافرین را تحت تاثیر قرار دهد این كمیته كانالی ارتباطی برای همكاری ارلاین با سازمان بهداشت جهانی می‌باشد.

مقر اصلی یاتادر مونترئال کانادا می‌باشد و مركز كمیته مالی یاتا در ژنو بوده و از قسمت‌های مهم آن اداره مفاصا حساب یاتا (CLEARING HOUSE) می‌باشد كه شركت‌های هواپیمایی درآمدهای حاصل از مسیرهای اینترلاین خود را از طریق آن تصفیه می‌كنند.

منبع:

www.kooleposhty.com

www.siyahatosafar.com

ياتا | انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *