گردشگری ایران

پل بازارک،رباط کریم

پل بازارک، رباط کریم

 

اين پل روي رودخانه فصلي سياب (سياه آب) که در گذشته جاري بوده قرار گرفته است و در زمان خود به لحاظ اهميت راه ارتباطي رباط کريم به ساوه برقراري ارتباط شرق به غرب از ارزش فراواني برخوردار بوده است، به طوري که قبل از احداث جاده‌هاي جديد، در زمان جاري شدن آب رودخانه سياب تنها راه ارتباطي بين کاروانسراي حاج کمالي واقع در رباط کريم (شرق) و قلعه سنگي در غرب و راه ارتباطي به ساوه بوده است.

نقش ساختمان پل در امتداد شرق به غرب و به طور 60/19 و عرق 20/5 به صورت سه چشمه طاق شامل يک دهانه بزرگ و دهانه کوچکتر در دو جانب است. اين اثر در تاريخ 12/11/1382 به شماره 10819 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

رباط کریم به دلیل واقع شدن بر سر راه  “جاده ابریشم” و راه زیارتی “خراسان به بغداد” از قدیم الایام دارای اهمیت و توجه بوده است و از این روست که کهنترین و بی نظیرترین کاروانسراهای ایران مانند کاروان سنگی در این منطقه ساخته میشود و به تدریج با متروکه شدن آن احکام و رجالی که از این راه رفت و آمد میکردند به فکر ساختن یک کاروانسرای دیگر بنام کاروانسرای فتحعلیشاهی افتاده و چون رباط کریم طبیعت زیبا و مصفا و باغها و مزارع فراوان و رودخانه های پر آب (در بازارک) برخوردار بوده از این رو این امر ظاهراً با گذر خواجه کمال حرمسرای فتحعلیشاه قاجار تحقق می یابد.

منبع: www.irandeserts.com

پل بازارک،رباط کریم

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *